27. Designblok zaznamenal rekordní návštěvnost

27. ročník pražského mezinárodního festivalu designu Designblok navštívilo v období od 6. do 12. října 2025 rekordních 48 722 návštěvníků v rámci hlavních výstavních lokací, expozic přístupných zdarma a doprovodného programu po celé Praze. Na konferenci Designblok Talks dorazilo 530 akreditovaných architektů, designérů, novinářů a dalších profesionálů. Festival představil celkem 265 vystavovatelů, z nichž 32 % se účastnilo poprvé a 19 % tvořily zahraniční značky a designéři.

Designblok-Awards-2025_photo-Martin-Faltejsek

Hlavní výstavy – ODVAHA: Ženy v architektuře, designu a užitém umění, Jiří Pelcl: Design je pro mě náboženstvím a Zdeněk Vacek: DARK ’n’ LUSH – jsou v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze otevřeny až do 2. listopadu 2025. Výstava Mary McCartney: STRIKING by PLAYCE v Galerii Rudolfinum je přístupná volně rovněž do 2. listopadu 2025.

Designblok s tématem Odvaha byl pro mě především manifestací českého designu v kontextu světového dění. Zúčastnilo se ho 265 vystavovatelů, z toho 39 českých výrobců, kteří odvážně vsadili svůj úspěch na spolupráci s designéry. Přijelo doposud nejvíce zahraničních hostů a měli jsme historicky nejvyšší zastoupení vystavovatelů ze střední Evropy, zejména ze Slovenska a Polska. Náš tým uvedl dva nové formáty – konferenci Designblok Talks a pavilon Designblok for Kids – a oba se setkaly s vynikajícím ohlasem odborné i široké veřejnosti,“ uvedla ředitelka festivalu Jana Zielinski a dodala: „Velký úspěch sklidily také kurátorované výstavy, které jsou k vidění až do 2. listopadu 2025 v Uměleckoprůmyslovém muzeu a Galerii Rudolfinum. Především však patří díky všem vystavovatelům, partnerům a návštěvníkům za jejich energii a spolupráci. Letošní rekordní návštěvnost potvrzuje, že odvaha a otevřenost novým tématům jsou cestou, kterou chceme jít dál. Už nyní se těšíme na 28. ročník s tématem světlo.

Designblok-Awards-2025_Grand-Prix_Tereza-Slukova-Milan-Pekar_Orrery

 

Ceny Designbloku 2025¨

Mezinárodní odborníci v čele s publicistkou a kurátorkou Yoko Choy vybrali a ocenili nejúspěšnější projekty 27. ročníku pražského mezinárodního festivalu designu Designblok v sedmi kategoriích. Grand Prix (Cenu za mimořádný počin) si odnesly keramické objekty Terezy Slukové a Milana Pekaře. Orrery je site-specific instalace skládající se ze série keramických objektů, které reagují na historii Letohrádku královny Anny. Autoři se inspirovali obdobím, kdy objekt sloužil jako astronomická observatoř. Cenu za mimořádný přínos světovému designu převzala z rukou ředitelky festivalu Jany Zielinski španělská designérka a architektka Patricia Urquiola . Přijela do Prahy na pozvání Designbloku a společnosti Konsepti. Představila kolekci pohovek Insula pro značku Kettal a další novinky v holešovickém showroomu Konsepti. Ocenění v podobě skleněného polena navrženého designérem Janem Plecháčem bylo vybroušeno z českého křišťálu ve sklárně Moser.

Cílem Cen Designbloku je každoročně vyzdvihnout ze stovek vystavujících ty nejzdařilejší počiny napříč festivalem v předem stanovených kategoriích. Již počtvrté pověřili organizátoři rozhodováním nezávislou mezinárodní porotu, která se osobně seznámila s vystavenými projekty a jejich autory. Role prezidentky, zodpovědné za složení poroty a průběh hlasování, se ujala Yoko Choy, vedoucí čínské edice magazínu Wallpaper* a zakladatelka platformy Cultural Associates. V letošní porotě Cen Designbloku dále zasedli: architekt Bernard Dubois, ředitelka Kasthall AB a předsedkyně nadace Paimio Sanatorium Mirkku Kullberg, designér a spoluzakladatel značky Massproductions Chris Martin a design konzultant, strategický poradce a zakladatel Dubai Design Week Cyril Zammit. Vystavovatelé měli jedinečnou příležitost osobně odprezentovat svá díla předním světovým odborníkům a zjistit, jak obstojí v mezinárodním srovnání.

Porota se rozhodovala podle odvahy autorů jít vlastní cestou navzdory obecným trendům. Hledali jsme projekty, které nevznikly s cílem zaujmout na první pohled, ale které jsou utvářeny vlastní identitou, příběhem a vnitřním přesvědčením. Takový přístup je náročnější, ale přináší skutečnou autenticitu. Zároveň však musí design zůstat funkční a sloužit svému účelu – ne vše má být uměleckým nebo sběratelským objektem. Dobrý design si uchovává smysl pro svou užitnou hodnotu a skutečný přínos lidem,uvedla prezidentka poroty Yoko Choy.

V kategorii Nejlepší novinka designéra/ky porota ocenila mladou značku Wontek Stanisława Stupkiewicze. Absolvent Fakulty designu Akademie výtvarných umění ve Varšavě zkoumá nové estetické možnosti 3D tisku. „Autor používá techniku 3D tisku jako nástroj pro jinak řemeslně náročný proces, který připomíná velmi tradiční techniky tkaní. Jde o ideální propojení tradice a moderní technologie,“ dodal Dubois. Partnerem ceny je firma KKCG Real Estate Group, která výherci pokryje náklady na výstavní prostor na nadcházejícím ročníku festivalu. „V KKCG Real Estate Group dáváme prostor domácí tvorbě, kterou aktivně zapojujeme do našich projektů, protože věříme v její kvalitu a budoucnost. Partnerství s oceněním vnímáme jako investici do budoucnosti evropské kreativní scény. Jsme hrdí, že můžeme podpořit špičkový design a pomáhat nadějným designérům prosadit se,“ dodal Pavel Švanda, International Projects Director.

Za Nejlepší novinku výrobce označila porota kolekci sklenic Linden, kterou pro sklárnu Izaak Reich navrhl designér a pedagog Rony Plesl. Porotu zaujal nejen příběh obnovy dvě staletí zapomenuté sklárny ve Starých Hutích, ale také vysoce kvalitní produkt s jednoduchou, avšak efektní prezentací v rámci festivalu.

Ocenění Nejlepší školní prezentace si odnesli studenti ateliéru Design keramiky z Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem za výstavní projekt MONUMENT. Studenti se v projektu zamýšleli nad významem měřítka a funkcí památníků jakožto symbolů lidského příběhu a zhmotnění našich hodnot. Každý student vytvořil svůj vlastní keramický monument, který vyjadřuje osobní či kolektivní výpověď o tom, co si zaslouží trvalé sto v našem vnitřním nebo veřejném prostoru. Partnerem kategorie je Kaufland. „Jsme rádi, že se již druhým rokem můžeme účastnit Designbloku a podpořit Cenu za nejlepší školní instalaci. I my jsme letos instalaci připravili ve spolupráci se studenty UMPRUM, což bylo oboustranně velmi inspirativní,“ uvedla Renata Maierl, tisková mluvčí Kaufland Česká republika.

Designblok-Awards-2025_Best-Producer-Presentation_Merkur-FUD-UJEP

Za Nejlepší prezentaci designéra/ky určila porota instalaci dřevěných figurek Tititi. Jejich autorka Tereza Talichová v nové kolekci Pioneers vzdává hold ženským aktivistkám za lidská práva, umělkyním a sportovkyním napříč historií. Porota ocenila instalaci, která je materiálově nenáročná, avšak velmi efektní a přímo reaguje na interiér Královského letohrádku Pražského hradu. Titul Nejlepší prezentace výrobce si vysloužila spolupráce české značky Merkur se studenty Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Studenti ateliéru produktového designu pod vedením designéra Jana Čapka vytvořili pro pavilon Designblok for Kids instalaci, která probouzí kreativitu a jde příkladem v tom, že i tradiční výrobce může zůstat relevantní pro nové generace..

Designblok-Awards-2025_Best-Producer-Presentation_Merkur-FUD-UJEP

V kategorii Cena za impakt, která oceňuje koncepty a projekty nesoucí sociální či environmentální přesah, uspěla fotografická publikace 1318 minut v Kutné Hoře zachycující jeden den a noc ve městě tak, jak je může zažít každý návštěvník města. Město Kutná Hora si k realizaci přizvalo fotografické studio BoysPlayNice, autory grafického designu Milana Nedvěda a Lauru Morovskou a text Ondřeje Horáka.

Cenu veřejnosti, v níž hlasovalo 5 455 návštěvníků, vyhrál projekt studentů Fakulty architektury ČVUT zásobníků na hygienické pomůcky, který upozorňuje na téma menstruační chudoby. Studující oboru Design na FA ČVUT navrhli v rámci design-build workshopu tři zásobníky na hygienické pomůcky pro menstruující. Kovové výrobky Pavlíny Polákové, Terezy Cvrčkové a Štěpána Šustera se od sebe liší nejen vzhledem, ale i způsobem distribuce vložek a tamponů nebo umístěním na WC. FA ČVUT bojuje s menstruační chudobou, a proto během semestru vyrobila již 55 zásobníků pro další instituce. Designblok je také o odpovědnosti. Každý rok festival podporuje jeden charitativní projekt. Letošním partnerem byla Nadace Terezy Maxové dětem, která v rámci interaktivní instalace Wall of Joy / Stěna radosti vybrala od návštěvníků částku 144 850 Kč. Festival zároveň společně s partnerem, Nadací ČEZ, předal nadaci šek na dalších 100 000 Kč.

Osmadvacátý ročník Designbloku proběhl od 6. do 11. října 2026. Ústředním tématem bude světlo –symbol poznání, pravdy, naděje a života. Festival se v příštím roce zaměří na vliv a roli designu ve společnosti a na otázky, jak může design přispívat k lepšímu světu a k rozvoji lidských životů. Kurátorované výstavy, diskuse a přednášky v rámci konference Designblok Talks prozkoumají světlo v praktickém i symbolickém smyslu. Hlavní výstavou bude přehlídka svítidel a lamp ze střední Evropy z 80. let v kurátorské koncepci Evy Slunečkové, vznikající ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem v Praze. V Národní galerii Praha připraví Maxim Velčovský monumentální světelný objekt do Malé dvorany Veletržního paláce pod kurátorským vedením Michala Novotného a Michaely Kádnerové. Představeny budou i instalace a novinky významných českých výrobců svítidel Bomma, Lasvit, Rückl, Hagos a dalších. Tedy fiat lux – budiž světlo!

Jaromír Hampl Zdroj a foto: Profil Media