Chorvatsko hlásí úspěšnou sezónu 2025
V hotelu Almanac X Prague se ve středu 3.12. konala tisková konference Chorvatského turistického sdružení, během které byly prezentovány výsledky chorvatského cestovního ruchu za období leden-listopad roku 2025, stejně jako strategické plány a očekávané novinky pro rok 2026. Akce se zúčastnili partneři, novináři a zástupci turistického sektoru.

V období od ledna do listopadu 2025 navštívilo Chorvatsko celkem 21 373 861 turistů, což představuje meziroční nárůst o 2,1 procenta. Turisté uskutečnili v zemi celkem 109 027 591 přenocování, což je o 1,18 procenta více než ve stejném období loňského roku. Češi si udrželi stabilní místo mezi nejdůležitějšími zahraničními návštěvníky: během prvních jedenácti měsíců vycestovalo do Chorvatska 776 902 českých turistů, což znamenalo celkem 4 920 861 přenocování. Česká republika se tak opět umístila na 5. místě mezi zeměmi s nejvyšším počtem přenocování. V segmentu nautiky dokonce na místě třetím.
Istrijská župa byla nejnavštěvovanějším regionem českých turistů, následovaná Splitsko-dalmatským, Zadarským a Primorsko-goranským regionem, přičemž značný zájem přetrvával i v Šibenicko-kninském regionu. V roce 2026 Češi nejčastěji volili soukromé ubytování, které tvořilo největší část přenocování. Následovalo ubytování v hotelech a kempech, přičemž rostoucí zájem byl opět zaznamenán v oblasti nautiky.
Během setkání byla představena strategická vize Chorvatska pro rok 2026, která bude založena na posílení turismu ve vnitrozemí a horských oblastech, podpoře návštěv národních parků, chráněných krajinných oblastí, stejně jako prodloužení turistické sezóny. Důraz bude kladen na rozvoj nabídky pro jarní, podzimní a zimní období, rozšíření možností různých kategorií ubytování a implementaci principů udržitelného turismu. Zvláštní pozornost bude také věnována budování exkluzivnější nabídky s důrazem na vyšší úroveň služeb, personalizaci a autentické zážitky. Současně Chorvatsko plánuje posílit svou pozici v segmentu kongresového a podnikatelského turismu a zaměřit se na prezentaci země jako atraktivní destinace MICE v regionu.
Jednou z nejdůležitějších inovací v příštím roce je zavedení digitálního mýtného systému CroLibertas, jehož první úseky na dálnici A3 vstoupily do zkušebního provozu již v listopadu 2025.
Plné nasazení systému je plánováno na podzim 2026 a přinese rychlejší a pohodlnější cestování. V roce 2026 se také očekává otevření modernizovaných termálních lázní Topusko a zahájení výstavby cyklostezky EuroVelo 18 podél řeky Sávy.
Na konferenci byly také prezentovány marketingové aktivity letošního roku. Značka „Local Host“ měla za cíl podporovat soukromé ubytování a posílit vnímání autenticity, tradiční pohostinnosti a osobního přístupu chorvatských hostitelů. Letní kampaň „Najdi své Pomalo“ představila chorvatský životní styl založený na pomalém tempu, klidu a užívání si přítomného okamžiku. Na jaře tohoto roku byla úspěšně realizována kampaň „Get to Know me“, která návštěvníky Chorvatska vybízela k objevování méně známých míst v blízkosti oblíbených turistických center.
Současně Chorvatsko získalo několik významných ocenění, která potvrzují jeho kvalitu a atraktivitu. Je jednou ze zemí s nejčistším mořem v Evropě, pravidelně je řazeno mezi nejvyhledávanější turistické destinace a v roce 2025 se stalo evropskou nejlepší destinací. Země byla označena za nejbezpečnější v Evropě pro noční procházky a třetí nejpřátelštější na světě. Na Floridě získalo Chorvatsko dvě bronzové ceny Travvy – „Nejlepší destinace ve Středomoří a Nejlepší destinace pro plavbu v Evropě. Dubrovník v Londýně získal ceny Wanderlust Awards za udržitelnost a atraktivitu. Chorvatské hotely a gastronomie získaly deset ocenění MICHELIN Key a třináct prestižních hvězd MICHELIN.
„Český trh se i letos zařadil mezi nejvýznamnější emitivní trhy pro Chorvatsko a opět se umístil v TOP5. Vidíme, že Češi přesně vědí, co v Chorvatsku hledají – kvalitu, pohodlí, známé destinace, ale stále častěji klidnější místa a autentičtější zážitky. My se i v budoucnu budeme co nejvíce snažit, aby Češi v Chorvatsku nacházeli co nejlepší kvalitu za své peníze. V roce 2026 se chceme zaměřit především na zlepšení dostupnosti, kvality služeb a vývoj nových produktů, které nabídnou hostům více možností během roku. Naším cílem je, aby se každý český návštěvník cítil v Chorvatsku vítán a spokojený,“ řekl Miodrag Mlačić, ředitel Chorvatského turistického sdružení pro Českou republiku a Slovensko.
Akce ukázala, že Chorvatsko si udržuje silnou pozici na českém trhu a nabízí stále se rozšiřující škálu zážitků, které přesahují tradiční letní sezónu. Investice do infrastruktury, udržitelnosti a nových služeb vytvářejí předpoklady pro další růst a činí destinaci atraktivnější v roce 2026.
Luděk Hladiš
