Nejmodernější tramvají na trhu je Škoda ForCity Plus 52T pro Prahu
Gdaňsk, 24. září 2025 – Na veletrh TRAKO v polském Gdaňsku dorazila tramvaj z dílen Škoda Group, která nastavuje nový standard městské dopravy v Evropě – Škoda ForCity Plus 52T. Tento model, vyrobený pro hlavní město Prahu, je ukázkou nové generace vozidel MHD navržených pro potřeby evropských metropolí 21. století. Díky unikátnímu technickému řešení spojuje absolutní nízkopodlažnost bez jediného schodu s mimořádnou flexibilitou v provozu a dokáže se vypořádat s nejnáročnějšími podmínkami městské dopravy – od historických center s ostrými oblouky a úzkými ulicemi až po tratě se strmými stoupáními.

„Tramvaj ForCity Plus 52T není jen novým vozidlem pro Prahu, ale ukázkou toho, jak mohou naše inovace inspirovat městskou dopravu i v dalších evropských metropolích. Polsko je pro nás tradičně důležitým trhem – naše tramvaje jezdí ve Vratislavi, dodali jsme i vozidla metra pro Varšavu. Nyní jsme znovu aktivní na polském trhu a jsme připraveni nabídnout naše řešení i pro další polská města. Tato nejmodernější tramvaj je připravena na to být součástí hromadné dopravy v nejednom polském městě. Je uzpůsobena pro veškerou infrastrukturu,“ uvedl Petr Novotný, CEO Škoda Group a doplnil: „Stejně jako v případě varšavského metra i na dalších projektech chceme spolupracovat s místním průmyslem a dodavatelským řetězcem, aby naše projekty přinášely přidanou hodnotu nejen dopravě, ale i celé společnosti.“
„Dopravní podnik města Prahy je velice potěšen, že se podařilo společným úsilím dodržovat harmonogram, ve kterém už od samotného počátku nebyly rezervy. Vítěz naší zakázky byl oznámen 9.11.2023, smlouva uzavřena 27.12.2023, první tramvaj představena ve výrobním závodě 27.1.2025, na zkušební jízdy jsme vyjeli 26. dubna 2025 a nyní máme najety všechny povinné zkušební kilometry včas. Do konce tohoto roku očekáváme provoz 20 těchto vozů v Praze. To není v Evropě standardem, že harmonogram je dodržen,“ popsal Jan Šurovský, technický ředitel – Povrch, Dopravní podnik hl. m. Prahy.
Nová tramvaj je pětičlánková, což jí umožňuje bez problémů zvládat složité tratě v podmínkách historických měst – úzké uličky s ostrými oblouky i prudší stoupání. Díky kombinaci otočných a částečně otočných podvozků je vozidlo vysoce flexibilní a současně šetrné k infrastruktuře. Unikátní konstrukce podvozků zajišťuje, že je tramvaj stoprocentně nízkopodlažní, což v této kategorii není zcela běžné a co výrazně usnadňuje nástup a výstup všem cestujícím včetně osob se sníženou pohyblivostí. Moderní design interiéru, který je také autorským řešením Škoda, nabízí širší průchody mezi články a prostornější uspořádání. Samozřejmostí je klimatizace využívající ekologické chladivo R290, pokročilý informační systém pro cestující nebo možnost připojení k wifi.
Významnou novinkou je i pokročilý antikolizní systém, který využívá kombinaci HD kamer a technologie LiDAR k monitorování prostoru před tramvají. Systém dokáže s vysokou přesností detekovat překážky, včas varovat řidiče a v případě nutnosti automaticky aktivovat nouzové brzdění. Tato technologie výrazně zvyšuje bezpečnost provozu a činí z modelu 52T jedno z nejbezpečnějších vozidel ve své kategorii.
Škoda Group má v oblasti výroby tramvají pro Prahu dlouholetou tradici a nový model na ni přímo navazuje. Praha je prvním městem, které tento typ vozidla nasadí do provozu, avšak řešení je navrženo tak, aby plnilo očekávání samospráv a obyvatel i v dalších evropských metropolích. Nová tramvaj je ukázkou toho, jak mohou české inovace přispět k rozvoji městské dopravy v celé Evropě a jak Škoda Group potvrzuje svou pozici evropského lídra v oblasti vývoje a výroby moderních tramvají.
Technické parametry tramvaje Škoda ForCity Plus 52T
-
Rozchod: 1435 mm
-
Délka vozidla: cca 32 m
-
Šířka vozidla: 2,5 m
-
Hmotnost prázdného vozu: cca 48 t
-
Kapacita: až 243 cestujících, z toho 70 sedících
-
Maximální rychlost: 70 km/hod.
-
Konstrukce: pětičlánková, jednosměrná tramvaj
-
Podvozky: kombinace otočných a částečně otočných
-
Podlaha: 100 % nízkopodlažní provedení
-
Dveře: 5 dvoukřídlých vstupů pro rychlý nástup a výstup
-
Napájecí napětí: 600 V
-
Klimatizace: celovozová, s ekologickým chladivem
-
Osvětlení: moderní LED v interiéru i exteriéru
-
Informační systém: 6 obrazovek rozmístěných po celé délce vozu
-
Bezpečnostní systémy: antikolizní systém s HD kamerami, lidary a nouzovým brzděním
Poznámky pro editory
Škoda Group, výrobce komplexních řešení pro veřejnou dopravu, disponuje portfoliem moderních vozidel, která splňují veškeré evropské předpisy a normy. Po více než 165 letech existence je Škodovka, přímý nástupce strojírenských závodů založených hrabětem Valdštejnem v roce 1859, významným evropským výrobcem v oblasti dopravního strojírenstvím. Skupina vyrábí širokou škálu vozidel pro hromadnou dopravu a komponentů, včetně nízkopodlažních tramvají, příměstských vlakových jednotek, souprav metra, elektrobusů a trolejbusů a také řídicích a pohonných systémů pro dopravní systémy. Škoda Group zaměstnává 10 000 lidí v několika výrobních závodech v České republice, Finsku a Turecku. Obchodní jednotky má také v Německu, Itálii, Rakousku, Belgii, Polsku, Maďarsku a na Ukrajině. V roce 2024 dosáhla tržeb ve výši 1,36 miliardy eur a EBITDA byla 62 milionu eur. Škoda Group je součástí Skupiny PPF.
Skupina PPF podniká ve 25 zemích Evropy, Asie a Severní Ameriky. Investuje do telekomunikací, médií, finančních služeb, e-commerce, biotechnologií, nemovitosti a strojírenství. Skupina vlastní aktiva ve výši 41,7 miliardy eur a zaměstnává celosvětově 45 tisíc lidí (k 31. 12. 2024).
