Největší světový veletrh biopotravin, doplňků stravy a kosmetiky

Letošního veletrhu Biofach v Norimberku se zúčastnilo více než 35 000 návštěvníků ze 140 zemí. Každý druhý účastník přijel ze zahraničí. Navštívili přibližně 2 300 vystavovatelů z 94 zemí, aby se seznámili s širokou nabídkou produktů ze světa biopotravin.

Jak řekla Tina Andres na úterní tiskové konferenci, BIOFACH není jen veletrhem pro obchodování, ale také pro konání. To všichni účastníci během uplynulých čtyř dnů ve výstavních halách a na kongresu prokázali,“ shrnuje Dominik Dietz, ředitel veletrhu BIOFACH. „Zpětná vazba od našich zákazníků ukazuje, že naše nová, kompaktní struktura hal se osvědčila, stejně jako rozšíření doprovodného programu. Atmosféra byla vynikající! Na rok 2026 je již rezervováno téměř 80 % plochy. Bylo působivé vidět, jak je komunita tváří v tvář četným krizím stále plná nápadů a dává nám pocítit sílu bio sektoru,“ pokračoval Dietz.

Doprovodný program

Stejnojmenný kongres, který probíhal souběžně s veletrhem, se zaměřil na téma „Yes, we do!“- „Ano, děláme!“ – Jak dosáhnout změny v segmentu biopotravin“. Tyto a další otázky týkající se ekologické transformace byly diskutovány v rámci 171 jednotlivých zasedání. Tři pilíře transformace jsou udržitelnost jako určující faktor ve finančním prostředí, veřejný sektor jako hnací síla pro více biopotravin a využití přesvědčivých příběhů k uvádění biopotravin na trh. Účastníci ocenili zejména výběr témat, která byla přesně přizpůsobena potřebám odvětví. Nejnavštěvovanějším panelem byl „Německý trh s biopotravinami – fakta, čísla a analýzy 2025“, kterého se zúčastnilo přibližně 200 zájemců.

Téma „Ano, děláme!“ se odrazilo i v četných doprovodných akcích. Inovační sílu bylo možné pocítit mimo jiné na nově koncipovaných pódiích, prezentačním a inovačním. Nespočet účastníků si vyzkoušelo a ochutnalo nejnovější bio trendy během komentovaných prohlídek výstavních hal. Velkému zájmu se opět těšila také témata týkající se stravování mimo domov. Na příkladech osvědčených postupů se účastníci mohli hlouběji seznámit s problematikou společného stravování.

Ocenění veletrhu

V rámci veletrhu se tradičně oceňují nejlepší společnosti a výrobky. První cenu BIOFACH Start-up Award získala mladá společnost Kooray Spice and easy.

Vítězové soutěže Best New Product Award-Nejlepší nové výrobky:

Čerstvé potraviny Bunte Burger GmbH / Burger BackVish Style – Jackfruit a cizrna

Mražené potraviny Followfood GmbH / Organická pizza Ton-No Vegan

Potraviny: vaření a pečení Biovegan GmbH / My Vegan Burger Patties (karbanátky)

Potraviny: svačiny a sladkosti Biovegan GmbH / My Mug Cake (dort v hrnku)

Ostatní potraviny SONNENTOR Kräuterhandels GmbH / Bitter Spray Naturally BITTER org. 50 ml

Nápoje Biovegan GmbH / Real Meal – Real Meal ( připravené k pití)

Suroviny, přísady, pomocné látky

Přírodní a bio kosmetika 4peoplewhocare GmbH / SOS včelí mast KRAUTBAD / Krautbad Baby’s Bath for Child (dětská koupel proti nachlazení)

Drogistické zboží JABONES BELTRAN / Biobel Dishwasher bar( mycí tyčinka)

Nepotraviny: Món Orxata / Emulgátor, the Zero Waste Kitchen secret hero( tajný hrdina)

Média a poskytovatelé služeb SEA ME GmbH / zerooo( systém vratných obalů pro osobní a domácí péči)

V další soutěži se vybíral nejlepší olej:

Olive oil awards – cena za olivový olej putuje na Sicilii do vesnice Raffadali u Agrigenta společnosti Michelangela Terrazzina za bio panenský olivový olej.

Degustace MUNDUS VINI 2025 Ocenila vína z 37 různých zemí. Na degustaci se sjelo téměř 250 vinařských expertů z 55 zemí. Nejúspěšnější zemí je Itálie (930 ocenění), Španělsko (754), Portugalsko (359), Francie (303) a Německo s 223 oceněními.

Nechyběli ani zástupci z České republiky

Letos na Biofachu vystavovalo rekordních 32 českých společností. Na národním stánku zastřešeném Ministerstvem zemědělství ČR se o pozornost mezinárodního publika ucházelo dvacet firem: Amylon a.s., , Cereabar s.r.o., České ghíčko s.r.o., EKOFRUKT Slaný, spol. s.r.o., Emco s.r.o.,Extrudo Bečice, FRUJO, a.s., HOPI POPI, a.s., I love hummus, King Food Bohemia s.r.o. ,Kitl, Milko Polabské mlékárny, Food, s.r.o., Rawito, SOLEX AGRO, s.r.o., POEX, Vinné sklepy Kutná Hora, s.r.o,,Ministerstvo zemědělství, PRO-BIO obchodní společnost s.r.o.,a PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců, který propagoval biovýrobky oceněné v soutěži Česká biopotravina roku.

Další české firmy měly pronajaté vlastní výstavní prostory: COUNTRY LIFE s. r. o., Deva Nutrition, DMHermes, ED&F Man Ingredients, Expres Menu Trutnov, Himalyo, KR Real s.r.o. /Mesaverde, s.r.o., Lifefood Czech Republic s.r.o., Matheo s.r.o., PRO INFUSION, s.r.o,My Raw Joy, Nekáva, Soyka.

Zaujala nás expozice firmy Expres Menu .Se společností nás seznámil její obchodní ředitel Jan Pásler. Rodinnou firmu založil architekt Petr Sogel v roce 1999 v Trutnově. Firma se specializuje se na výrobu chutných a trvanlivých jídel vlastní patentovanou metodou. Aby dokázali plnit závazek, tj. žádná chemie v pokrmech, museli vyvinout vlastní technologii pod názvem CTP – kontinuální tepelný proces. Tento proces má jen dvě ingredience: teplo a pečlivou práci

Výrobní postup:

Od momentu, kdy se pokrm začne vařit, nesmí jeho teplota klesnout pod 70 stupňů Celsia. Uvařený produkt se musí co nejdříve dostat do bariérového sáčku. Sáček se hermeticky uzavře zatavením. Zkompletovaný produkt se sterilizuje v zařízení vyrobeném na zakázku. V něm dochází k šokovému zahřátí na vysokou teplotu a následnému zchlazení. V produktech používají „živou vodu“-zásaditou vodu. Díky její zásaditosti mohou používat o 30 % méně soli a o 30 % méně koření, aniž by jakkoliv ovlivnili výslednou chuť. Hotová sterilovaná jídla vydrží při pokojové teplotě 10 let. Ochutnali jsme jelení ragú, bylo vynikající.

 

O Biofachu

Úspěšná historie veletrhu začala v roce 1990 v Ludwigshafenu. Prvního Evropském veletrhu biopotravin a přírodních produktů se zúčastnilo asi 2 500 návštěvníků. Na výstavišti v Norimberku se veletrh koná od roku 1999. V roce 2001 zakladatelé organizaci BIOFACHU dali do rukou výstaviště Nürnberg Messe. Přírodní kosmetika byla oddělena v roce 2007 a od té doby je organizována souběžně s BIOFACHEM jako VIVANESS, mezinárodní veletrh přírodní a ekologické osobní péče v samostatné hale. Od letošního roku je sekce přírodní kosmetiky a osobní péče opět integrována do centra veletrhu BIOFACH .

Jaromír Hampl Zdroj a foto: Nürnberg Messe- Biofach