Sdružení přátel piva zveřejňuje výsledky ankety o nejlepší piva a pivovary roku 2025
Praha – Sdružení přátel piva vyhlašuje i v tomto roce výsledky své tradiční soutěže o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku (s tradicí od roku 1990).

V současné době jde o jedinou (a nejstarší) celorepublikovou spotřebitelskou soutěž. Atypický je i systém hodnocení, který kombinuje anketní a degustační část, kdy pouze piva s nejvyšším počtem získaných hlasů v rámci ankety postupují do anonymní odborné degustace, ze které vyjde konečné pořadí na prvních místech v jednotlivých pivních kategoriích. O prestižní ceně sládek roku rozhoduje pouze porota tvořená členy Pivního sněmu SPP.

Soutěž SPP prošla za celou dobu řadou různých drobných změn, které reflektovaly především aktuální trendy v pivovarském světě. Dle toho se měnily vyhlašované pivní kategorie (bez rozšiřovaní soutěžních kategorií). Výjimkou je cena Létající pivovar roku, která přibyla v roce 2022 a kterou má SPP chráněnou na Úřadě průmyslového vlastnictví, stejně jako známky a ceny Pivovar roku a Minipivovar roku. Došlo tak k logickému uzavření celé řady těchto ocenění. Letošní soutěžní ročník zůstal oproti předchozímu ročníku nakonec beze změny, s výjimkou zrušení preferenčních hlasů, které účastnici dříve udělovali.
Sdružení přátel piva (SPP) své ceny od roku 2002 vyhlašuje tradičně pokaždé v jiném kraji, v jiném pivovaru. Letos se místem slavnostního vyhlášení stala po 16i letech Praha. (Naposledy se ceny SPP předávaly v Praze v roce 2009 v Klášterním pivovaru Strahov).
Finální anonymní degustace anketně nejúspěšnějších piv proběhla pod vedením lektora ČZU a odborného degustátora SPP PhDr. Ing. Tomáše Maiera, Ph.D. v neveřejných prostorách Strahovského pivovaru dne 25. září 2025.
V anketní části hlasovalo cca 45 % členů SPP (z celkového počtu 1 580) pro různých 271 značek piva.
Pivní počin roku (jako jedna z tradičních cen SPP) dle verdiktu poroty letos nebude udělen.
Další faktická data z celkových i dílčích výsledků:
V letošním roce dokázalo ve své (pivní) kategorii obhájit vítězství pouze pivo z Rodinného pivovaru Bernard, klasická výčepní Desítka, a to v kategorii světlých výčepních piv. Zde získalo v rámci odborných degustací i vůbec nejvyšší bodové hodnocení (pozn. v rámci všech piv a všech kategorií).
Nejvyrovnanější kategorií v rámci degustací byla kategorie silných piv, kde byly pouze minimální rozdíly mezi všemi zúčastněnými vzorky.
Vítězným pivem v anketní části napříč kategoriemi se stal (stejně jako v loňském roce) Bernard Černý ležák, s jemnými kvasnicemi – z Rodinného pivovaru Bernard, který získal přesně 300 hlasů. Toto pivo pravidelně získává nejvíce anketních hlasů, což svědčí o jeho dlouhodobé a stabilní oblibě mezi znalci piva (v této kategorii).
Skokan roku: Pivovar Agent – se svým pivem Sacred Weapon Imperial Stout 22° (z druhé desítky v loňském roce na první místo v roce letošním).
Aktuální poznámky Sdružení přátel piva k roku 2025:
Pivaři stárnou!
Na celém světě mizí tradiční konzumenti piva. A to i přes ohromnou popularitu tohoto nápoje. Proto postupně mizí některé pivovary i pivní tradice, pivní festivaly či zavedené značky piv. Klesá také spotřeba piva. Tento trend „stárnutí klasického pivaře“ můžeme pozorovat i v našem sdružení, kdy (služebně) nově vstoupivší členové jsou spíše „padesátníci“, než dvacetiletá mládež. Průměrný věk člena SPP se za posledních deset let zvýšil z 45 na 49 let. Mladší konzumenti také dávají přednost lehčím a slabším pivům, oproti starší generaci.
V souvislosti s poklesem spotřeby piva, klesá i výroba piva – což souvisí s celkovým stavem naší ekonomiky a exportu, pro který bylo pivo vždy cenným a historicky ověřeným zdrojem zisku, což vytváří další ekonomické ztráty.
Nejen proto nechápeme volání některých politiků, kteří i v letošním roce, pod záminkou nadměrné konzumace alkoholu, chtějí opět regulovat, usměrňovat a zakazovat, místo věcné diskuze a střídmého úsudku v dané problematice, protože data hovoří jinak.
Z tohoto důvodu v této části tiskové zprávy – zcela atypicky – zopakujeme některá data z tiskové zprávy z minulého roku, kdy tvrdíme, že tyto aktivity nejsou na místě a je třeba – odmítnout je v samém začátku.
Důvody jsou následující:
– Je pokrytecké mluvit o nutnosti snížení spotřeby alkoholu, a přitom ponechat nulovou spotřební daň, kterou mají vinaři, a kdy dle Zákona o vinohradnictví a vinařství z roku 2002 stát nadále přispívat nemalou částkou ze státního rozpočtu do Vinařského fondu.
– Spotřeba alkoholu od roku 2018 prokazatelně stále klesá, a to z 14,4 litrů na hlavu na současných necelých 10 litrů na hlavu. Děje se tak zcela přirozenou a neregulovanou cestou.
– Je zřetelné, že obliba alkoholu u mládeže v Česku, stejně jako na celém světě, významným způsobem klesá.
– V rámci toho klesá i spotřeba piva (tím i jeho výroba) – u nás o cca 10 %.
– Jediným setrvale rostoucím segmentem v pivovarnictví je naopak produkce nealkoholických piv na základě zvyšující se poptávky. Za poslední rok jde též o cca 10 %.
– Omezení prodeje neznamená pokles spotřeby alkoholu, o čemž svědčí řada příkladů, kdy např. žebříčkům ve spotřebně alkoholu dlouhodobě vévodí Litevci (navzdory výraznému omezení běžného prodeje alkoholických nápojů mimo restaurace).
– Jiné země s přísným režimem prodeje naopak svůj systém rozmělňují (např. v loňském roce Finsko a Švédsko).
– Naprostá většina spotřebitelů alkoholických nápojů (a to nejen u nás) konzumuje pivo zodpovědně a zejména bezproblémově. (Pivo navíc není na objem alkoholu zdaleka nejlevnějším nápojem, který vyhledávají závislí konzumenti). Neomezujme tedy ukázněnou většinovou společnost kvůli problematickým jedincům a netrestejme ji kvůli problémové menšině.
– Stát na konzumentech alkoholických nápojů rozhodně neprodělává, jak se snaž zkresleně tvrdit některé studie, které na jedné straně porovnávají jen zisky ze spotřební daně (nikoliv už zisky z daní z příjmů a z DPH u výrobců alkoholických nápojů, ale též navázaných oborů jako je zemědělství, sladovnictví, chmelařství a jiné) a na druhé straně vypočítává společenské náklady nadměrného pití (jehož odhady se ale značně různí – od 20 do 60 miliard korun ročně). Je tedy potřeba se ptát, jak k daným číslům státní úředníci vůbec došli, a proč je mezi odhady tak velký rozdíl.
– Omezení reklamy neznamená automaticky snížení spotřeby alkoholu, stejně jako by snad omezení reklamy např. na jogurty – výrazně snižovalo jejich spotřebu. Mimo to, výrobci alkoholických nápojů dnes bedlivě dodržují současný reklamní kodex.
– Kompletní omezení reklamy – jak ukázaly příklady z minulosti – též neměly na spotřebu žádný vliv (např. zákaz reklamy na tabákové výrobky v roce 2003 neměl žádný vliv na spotřebu tabáku), která mimochodem tou dobou již sama též nepatrně a přirozeně klesala.
Braňme se dalším neustálým (v tomto případě zbytečným) regulacím a omezením.
O Sdružení přátel piva a jeho anketě Pivo roku

Anketa Sdružení přátel piva o nejlepší piva, pivovary a pivovarské osobnosti roku je nejstarší novodobou soutěží na českém pivním trhu (s tradicí již od roku 1990). Od roku 2008 (po zániku Pivního kurýra) je to i jediná celorepubliková spotřebitelská soutěž. Systém, kterým SPP dojde ke svým výsledkům, je dvoukolový a zcela originální, neboť spojuje oba prvky většiny soutěží, tedy anketní a degustační část. Vítězná piva se tak vyznačují kombinací oblíbenosti a kvality.
První část hodnocení je anketní. Pivní sněm SPP v průběhu první poloviny roku oznámí členské základně kategorie, ve kterých se bude ocenění v daném roce udílet, poté následuje hlasování všech členů. Hlasy jsou vedením SPP shromažďovány a po jejich zpracování vzniká v každé kategorii pořadí dle oblíbenosti.
V druhé části hodnocení posoudí členové Pivního sněmu SPP ta piva, která se umístila v hlasování členů SPP na prvním až pátém místě a určí jejich konečné pořadí formou odborné anonymní degustace, na jejíž průběh dohlíží a účastní se jí nezávislí pivovarští odborníci, kteří o průběhu této degustace vystavují veřejný protokol. Degustační část je hodnocením z hlediska kvality piv.
Členové Pivního sněmu SPP (mnozí s odbornými degustačními zkouškami) mají možnost se v průběhu roku také objektivněji seznámit se sortimentem piv vařených v pivovarech v České republice, které navštěvují, degustují pivní „vzorky“, pořádají anonymní ochutnávky a moderované degustace a účastní se i ostatních pivních prezentací. O vítězích v kategorii Sládek roku a Pivní počin roku rozhoduje pouze porota Pivního sněmu SPP.
Ke dni 1. 11. 2025 mělo Sdružení přátel piva 1 580 registrovaných právoplatných členů. Nejvíce členů je v Praze (40 %), nejméně v Karlovarském kraji (cca 1 %).
Vyhlášení SPP 2025

Světlé výčepní pivo
1. Bernard Desítka, světlé výčepní pivo Rodinný pivovar Bernard
2. Únětické pivo 10° Únětický pivovar
3. Bernard Kvasnicová Desítka Rodinný pivovar Bernard

Světlý ležák
1. Ovipistán President Pivovar Ovipistán
2. Bad Flash Prostě ležák Pivovar Bad Flash
3. Fabián 12% Pivovar Hostomice

Silné pivo (spodně kvašené)
1. FUZEnáč 13 polotmavý Pivovar FUZE
2. F. L. Věk Rodinný pivovar Rampušák
3. PRIMÁTOR 16 EXKLUZIV Pivovar PRIMÁTOR

Tmavé/polotmavé, spodně kvašené pivo
1. Černý ležák s jemnými kvasnicemi Rodinný pivovar Bernard
2. Sv. Norbert Dark Lager 14° Pivovar Strahov
3. Černá svině Černokostelecký zájezdní pivovar

Pšeničné pivo
1. Zvíkovský Rarášek Pivovarský dvůr Zvíkov
2. PRIMÁTOR WEIZEN Pivovar PRIMÁTOR
3. Kocour WEIZEN 11° Pivovar Kocour Varnsdorf

Světlé, svrchně kvašené pivo
1. West Is the Best 14° Pivovar MadCat
2. Baterka 15° Pivovar Volt
3. Sibeeria Lollihop, West Coast IPA Pivovar SIBEERIA

Tmavé (polotmavé) svrchně kvašené pivo
1. Sacred Weapon Imperial Stout 22° Pivovar Agent
2. Blackout 16° Pivovar Volt
3. Asfalt Extreme Stout 20° Pivovar Zhůřák

Kyselé pivo
1. Sršeň v černém rybízu, Sour Ale Pivovar Hangár
2. Tears of St Laurent Pivovar Wild Creatures
3. Te Rheum Wild Ale Pivovar Wild Creatures

Létající pivovar
1. Pivovar Bezdomovec
2. Pivovar Hangár
3. Pivovar Potmehúd

Minipivovar roku
1. Pivovar Ovipistán
2. Pivovar Ivančice
3. Pivovar Volt

Pivovar roku
1. Pivovar Clock
2. Únětický pivovar
3. Národní pivovar Budějovický Budvar

Sládek roku
- Jaroslav Dorážka (Pivovar MadCat)
Letošní laureát přišel na svět ve čtvrtek 12. května 1977 – a možná měl štěstí, protože den poté byl pátek třináctého. A přišel na svět jako nepopsaná pivovarská tabule, nikdo z jeho předků, kam až paměť sahá, nebyl s pivovarským řemeslem nijak spřízněný. První kontakt s pivem byl tak typický jako u většiny z generace Husákových dětí – tajné upíjení lahváčů a pak už na oko trochu serióznější vážné posezení se spolužáky ze střední elektroprůmyslové školy v brněnských hospodách. Původně to na pivovarskou kariéru příliš nevypadalo, ale zhruba před 15 lety došlo ke zlomu, kdy se začal věnovat pivu (po zkušenostech s řemeslnými pivy v podniku který vedl) a začal navštěvovat SPŠ v Podskalské. Náš letošní laureát nedá dopustit na své významné mentory, jako jsou Josef Krýsl, Josef Korbel, David Máša a řadu dalších. S pivem často zůstává spojený sport, není tomu jinak ani u našeho letošního laureáta, který se dnes už spíše jen rekreačně věnuje snowboardingu a orientačnímu běhu se synem, kdy pak vedle českého ležáku, nejvíce ocení pivní styl West coast IPA. O tom, že svou srdeční kategorii ovládá svědčí to, že v naší soutěži právě toto pivo bylo dnes oceněno. Splnil si také svůj sen, protože v pivovaru, kde působí, je i spolumajitelem.
