Zámek Troja září sedmi světelnými instalacemi. GHMP a Signal Festival zvou na Sv. Lucii se vstupem zdarma
Galerie hlavního města Prahy (GHMP) ve
spolupráci se Signal Festivalem zve už během
dneška a soboty veřejnost na festival Sv. Lucie,
předvánoční setkání věnované světlu, současnému
umění a jedinečné atmosféře Zámku Troja. Festival
rozvíjí téma trávení (volného) času v prostředí
současných technologií a proměn našeho vnímání
času, prostoru i každodennosti. Letošní program
láká na sedm samostatných světelných instalací v
zámeckých zahradách, sklepení a v hlavním sále.

Projekty
Představují se díla českých umělců a umělkyň
Kryštofa Brůhy, Karima Tarakjiho, Vítězslava
Plavce, Filipa Zemana, Kláry Horáčkové, Tomáše
Ullricha a autorského tandemu Hany Mirbauer a
Kláry Pavlíčkové. Festival se koná v pátek 12.
prosince a v sobotu 13. prosince, vždy od 17.00 do
23.00 hodin. Vstup je zdarma.
Spojení Signal Festivalu a Galerie hlavního města Prahy
přináší na svátek patronky světla neobyčejnou podívanou.
„Galerie hlavního města Prahy už potřetí zve na slavnost
světla do areálu Zámku Troja. Chceme tak přispět k
předvánoční atmosféře a opět ukázat další možnosti, jak
pracovat s tímto výjimečným prostředím a jeho barokní
krásou, kterou pravidelně propojujeme se současným
uměním,“ říká Magdalena Juříková, ředitelka GHMP.
Ze Zámku Troja se stává živý a otevřený prostor, v němž se
mohou potkávat různé vrstvy reality. Digitální instalace
vycházejí z různých fyzikálních i vizuálních principů, jako je
práce se světlem a rytmem nebo elektromagnetické signály.
„Signal Festival se soustavně věnuje prezentaci
audiovizuálního a světelného umění ve veřejném prostoru.
Spolupráce s GHMP nám umožňuje rozšiřovat tento dialog a
přinášet umění v komornějším formátu do historického
prostoru Zámku Troja,“ uvádí Martin Pošta, ředitel Signal
Festivalu.

Letošní ročník festivalu přináší během dvou večerů sedm
světelných instalací. Při této příležitosti se otevírá i hlavní
sál zámku. Právě tam představuje Kryštof Brůha svou
instalaci Audire Fluctus. Dílo ukazuje něco, co je běžně
neviditelné – konstantní tok elektromagnetických signálů a
dat, které kolem nás proudí v dnešní digitální době. Instalace
používá tekuté médium, které na signály reaguje v reálném
čase a proměňuje je ve světlo a zvuk. Návštěvníci nejsou jen
pozorovateli: jejich přítomnost, a dokonce i jejich mobilní
telefony nebo další zařízení, se stávají součástí díla. Instalace
tak dává tušit, jaké „neviditelné“ technologie a sítě tvoří
pozadí našeho každodenního života i volného času. Dílo si
navíc z nedávné mezinárodně uznávané soutěže LIT
Lighting Design Awards odvezlo ocenění v kategorii
Conceptual Lighting Installation.
Boční fasáda zámku září díky laserové instalaci
GW181122 od Karima Tarakjiho. Autor se inspiroval
gravitačními vlnami – tedy jemným „chvěním“ prostoru,
které vědci dokáží zachytit speciálními experimenty. Pomocí
čtyřiceti laserových paprsků a odrazů na pohyblivém prstenci
z reflexní látky vytváří na fasádě i v prostoru kolem ní
světelnou hru, která připomíná vlnění. Instalace se přitom
pořád mění podle toho, odkud se na ni návštěvník dívá a jak
se kolem ní pohybuje. Výsledkem je živý světelný obraz,
který vzniká až v okamžiku setkání s divákem.
V zámeckém sklepení na návštěvníky čekají dvě instalace.
Obě se zabývají tím, jak dnes vnímáme obraz a svět kolem
sebe. V instalaci Na světle nechává umělec Vítězslav
Plavec růst rostliny pod svitem televizních obrazovek – jako
připomínku toho, jak moc jsme obklopeni umělým světlem
médií a obrazovek. Druhou instalaci ve sklepení připravila
Klára Horáčková. Její Time Line tvoří řada reflexních skel,
která v tmavém prostoru vytvářejí jemnou světelnou linii. V
odrazech se objevuje okolí i samotní návštěvníci a vše se
propojuje do jednoho plynoucího „proudu“. Dílo tak působí
jako tichá stopa času, který kolem nás stále plyne.
Tomáš Ullrich v kinetické instalaci Horizont u zámecké
kašny zkoumá hranici mezi hmotným a digitálním
prostorem. Simuluje čtyřstěnný objekt, který se nečekaně
deformuje a vytváří iluzi vznášejícího se obrazu bez rámu,
čímž otevírá otázku vnímání prostoru a jeho virtuální podoby.
U oranžérie zámku se návštěvníci mohou těšit na dílo
Simulakra vzniklé ve spolupráci Vítězslava Plavce a
Filipa Zemana. Instalace využívá speciální lentikulární
čočky, díky nimž se obraz pořád proměňuje. Když se hýbe
divák, hýbe se i to, co vidí, a vzniká tak hravá, neustále se
měnící vizuální iluze.
Poslední instalací na trase u dolní brány zámeckých
zahrad je Skleník vezdejší autorek Hany Mirbauer a
Kláry Pavlíčkové, který navazuje na tradici barokních kaplí
jako míst zastavení a ztišení. Vytváří uzavřený prostor
věnovaný vděčnosti a všední přítomnosti a přenáší princip
haiku do současného veřejného prostoru.
„Festival Sv. Lucie přináší do Zámku Troja světlo a současné
umění přímo mezi návštěvníky. Sedm instalací ukazuje, jak
se dá prostor zámku vnímat i jiným způsobem a jak umění
dokáže reagovat na okolní prostředí i přítomnost lidí,“
dodává pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch,
památkovou péči, výstavnictví, národnostní menšiny a
animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.
K odpočinku a posezení zve také Bistro Karel, které přetvořilo
bývalý domek zahradníka na příjemné gastronomické
zázemí.
foto: Tomaš Slavík a Christian Costa
Pro více informací navštivte:
Web GHMP & Signal Festival
Facebook GHMP & Signal Festival
Instagram GHMP & Signal Festival
©
