Vzácný vůz RAF z Narodního technického muzea se vrací do Liberce

Ve středu 12.7. se veřejnosti poprvé na půdě Technického muzea představí vzácný automobil RAF zapůjčený z Národního technického muzea. Na základě podpisu smlouvy Technického muzea Liberec a Národního technického muzea v Praze dochází k zápůjčce tohoto jedinečného vozidla – vůz RAF 18/22 je naprostý unikát. Podle ředitele Technického muzea Liberec Ing. Jiřího Němečka jde o splněný sen: „Když jsme zakládali Technické muzeum Liberec, bylo jedním z našich cílů vystavit automobil značky RAF, ale tehdy to byl jen sen a ten teď dojde naplnění.“ Říká Němeček.

Linserova továrna Reichenberger Automobil-Fabrik Ges. m. b. H. Böhmen původně vyráběla různé stroje a zařízení pro pivovarnický, papírenský i textilní průmysl.

Později se pak přes výrobu motocyklů dostala až k produkci automobilů a první vozy RAF, podle dostupných pramenů, začala firma vyrábět v roce 1907. Vozy z továrny sídlící na soutoku řeky Nisy s Harcovským potokem se staly brzy vyhledávanými po celé Evropě. Byly oblíbené podnikateli i právníky, lékaři i šlechtou. Podle odborné literatury RAFkou jezdil rakouský císař a král František Josef I., kníže Alain Rohan, Coloredo-Mansfeld, hrabě Clam-Gallas, arcivévoda Leopold Salvator a další významné osobnosti té doby. Jedním z projevů prestiže firmy RAF bylo i udělení licence pro výrobu motorů konstrukce Knight od firmy Daimler Ltd. Ta totiž bývala udělována vždy pouze jedinému výrobci v té které zemi. Celkový počet vozů ani modelů, které firma RAF vyprodukovala není znám. Znalci historie automobilů odhadují několik stovek vyrobených aut, max. ale 3000 kusů. S očekáváním světové války se ale produkce vozů snižovala, až byla v roce 1916 zastavena zcela. Do současnosti se podle odborníků dochovalo na celém světe přibližně 10 kusů vozů RAF.

„Veterán RAF 18/22 je jediný dochovaný vůz tohoto typu na světě.“ A jak dále připomněla Eva Daňková manažerka Technického muzea Liberec: „Je to vůz na původním podvozku s novodobou druhostavbou karoserie podle lehkého užitkového vozu typu FW25. Renovaci provedli pracovníci podniku LIAZ Holýšov v roce 1976. Tento vůz připomíná bohatou historii automobilového průmyslu v Liberci. A je to přesně to auto, které se objevovalo na dobových prospektech podniku LIAZ.“ Dodává Eva Daňková.

„Myslím, že návrat vozu RAF do Liberce je začátek dlouhodobé a jistě plodné spolupráce s Národním technickým muzeem, ze které budou návštěvníci profitovat.“ Říká ředitel libereckého muzea.“Je to pro nás obrovská čest, že jako relativně mladé, navíc soukromé muzeum můžeme spolupracovat s takovou institucí jako je Národní technické muzeum v Praze.“ Uzavírá Němeček.

Technické muzeum Liberec nabízí v prostorách bývalého výstaviště LVT návštěvníkům historické automobily, motocykly, jízdní kola, ale i bohatou expozici městské hromadné dopravy spravovanou spolkem Boveraclub, zcela mimořádnou soukromou sbírku luxusních vozů Království automobilů, nebo expozici věnovanou historii a současnosti průmyslu v regionu. Muzeum se může pochlubit i třemi lokomotivami a zapůjčenou sněžnou rolbou. Technické muzeum Liberec vzniklo před devíti lety v září roku 2014 jako soukromá iniciativa stejnojmenného spolku. Otevřeno má kromě pondělka vždy od 10:00 do 17:00 h.