„Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“. Stěžejní letošní výstava Národního technického muzea oslavuje významná železniční výročí

Výstava originálním způsobem představí příběh kolejové dopravy jako jednoho z klíčových motorů proměny světa. Návštěvníci díky autentickým exponátům, interaktivním prvkům i uměleckým dílům objeví její počátky, technické inovace a dopady na každodenní život společnosti. Výstavou „Co stvořilo železnici, co stvořila železnice“ vrcholí projekt Národního technického muzea „Rok evropské železnice 1825–2025“.

Výstavou připomínáme letošní významná železniční výročí. Jen několik dní uplynulo od 200. výročí otevření první veřejné železniční trati s parním provozem na světě v Anglii mezi městy Stockton a Darlington, slavnostním výkopem byla před 200 lety zahájena stavba koněspřežné železnice na trase z Českých Budějovic do Lince – první veřejná železnice u nás, před 180 lety přijel do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží první parní vlak, 170. narozeniny slaví nejstarší dochovaná parní lokomotiva na území České republiky Kladno I. 103, která je k vidění v expozici Dopravy Národního technického muzea. Před 150 lety bylo otevřeno nádraží Praha-Těšnov s jednou z nejkrásnějších nádražních budov ve střední Evropě, které bylo bohužel před 40 lety zbořeno,“ uvedl generální ředitel NTM Karel Ksandr.

Ve výstavě ‚Co stvořilo železnici, co stvořila železnice‘ se návštěvníci seznámí s prapočátky kolejové dopravy, uvidí téměř dvě stě let starý parní stroj britské výroby, originální exponáty z počátku provozu prvních drah na našem území a budou si moci zahrát na výpravčího na plně interaktivním exponátu autentického stavědlového přístroje ze železniční stanice Trhový Štěpánov, popsal výstavu její autor Adam Horký, kurátor Muzea železnice a elektrotechniky NTM.

 „Výstava vznikla jako výstup vědeckého projektu Dvě století železnice v českých zemích NAKI III, jehož hlavní řešitelem je Fakulta humanitních studií UK a spoluřešiteli NTM a Fakulta stavební ČVUT,“ doplnil za NTM Michal Novotný.

Jak název napovídá, výstava přibližuje základní jevy, které „stvořily“ železnici (především rozvoj průmyslové výroby) i ty, které železnice přinesla (nový impuls pro rozvoj stavitelství i architektonické typizace, nové zabezpečovací a signalizační prostředky, ale například i jednotný čas). „To, co železnice stvořila či stvořit pomohla, zůstává v mnoha ohledech trvalé. Závislost moderní společnosti na rychlé přepravě kdykoliv a kamkoliv, snadné dostupnosti rozmanitého zboží a na přesnosti počítané na vteřiny, to jsou výdobytky, za které vděčí moderní člověk železnici,“ je psáno v úvodním panelu výstavy.

 

Vizuální rámec výstavy obstarávají velkoplošné dobové fotografie na stěnách, vybrané s ohledem na historickou vypovídací hodnotu i estetickou působivost, která k železnici vždy patřila. Jádro výstavy pak tvoří jednak autentické exponáty rozmanitého druhu a velikosti, jednak dnes už historické modely kolejových vozidel nebo jejich částí. Vedle zmíněného stavědlového přístroje, který je zprovozněn jako interaktivní exponát, jsou k vidění vzácné fragmenty tratí, jejich signalizační a zabezpečovací zařízení (skloníky, návěstní terče, zvonkové přístroje) a další vzácné i atraktivní „železniční relikvie“.

Velká pozornost je věnována samotným kolejovým vozidlům – lokomotivám a osobním i nákladním vozům, a přinejmenším stejnou měrou i vlastnímu cestování na železnici. Zvláště v této části výstavy se nejvíce prolínají autentické exponáty s výstavní architekturou, která největší sál muzea pro dočasné výstavy „vybavila“ nástupišti i čekárnou.

Výstava ukazuje především zrod železnice i „zlatý věk“ našich drah v období monarchie, ale není pojata přímo historicky ani chronologicky. O tom svědčí už jeden z prvních exponátů u vstupu – ještě nedávno všem cestujícím důvěrně známý staniční elektromechanický odjezdový panel, podle výrobce obecně nazývaný „pragotron“. Vystavený (a rovněž funkční) přístroj sloužil po několik desetiletí ve stanici Beroun.

Výstava zobrazuje historii, ale i budoucnost nejstaršího nádraží v Praze, dnešního Masarykova nádraží. Je zde prezentován projekt Muzea železnice a elektrotechniky, které Národní technické muzeum připravuje v památkově chráněných objektech jeho bývalých dílen. Historii železniční dopravy v českých zemích v evropském i celosvětovém kontextu bude věnována budoucí stálá expozice s názvem „Dvě století železnice“. Otevření nového muzea v roce 2030 bude významným milníkem, který připomene 120 let od zpřístupnění prvních expozic Národního technického muzea.

Výstava zaujme svou pestrostí poučené zájemce, zážitek ale přinese všem, včetně těch nejmladších návštěvníků. Kromě interaktivního exponátu stavědlového přístroje je možné si např. vyzkoušet na dobovém modelu, jak funguje lokomotivní rozvod Gooch, nebo napsat zprávu Morseovou abecedou. Součástí výstavy je také hravý koutek pro děti.

Projekt NTM „Rok evropské železnice 1825–2025“ připomíná tato výročí:

1825

Otevření první veřejné železniční trati s parním provozem na světě v Anglii mezi městy Stockton a Darlington

1825

Zahájení stavby koněspřežné železnice na trase z Českých Budějovic do Lince – první veřejné železnice u nás

1845

Příjezd prvního parního vlaku do Prahy na dnešní Masarykovo nádraží

1855

Vyrobena nejstarší dochovaná parní lokomotiva na území České republiky Kladno I. 103, která je k vidění v expozici Dopravy Národního technického muzea.

1875

Otevření nádraží Praha-Těšnov s jednou z nejkrásnějších nádražních budov ve střední Evropě

1985

Zboření nádraží Praha-Těšnov


Výstava potrvá od 3. října 2025 do 30. srpna 2026.

zdroj a foto:3x ntm.cz,2x Petr Brodecký