Zámek Troja září sedmi světelnými instalacemi. GHMP a Signal Festival zvou na Sv. Lucii se vstupem zdarma

Galerie hlavního města Prahy (GHMP) ve

spolupráci se Signal Festivalem zve už během

dneška a soboty veřejnost na festival Sv. Lucie,

předvánoční setkání věnované světlu, současnému

umění a jedinečné atmosféře Zámku Troja. Festival

rozvíjí téma trávení (volného) času v prostředí

současných technologií a proměn našeho vnímání

času, prostoru i každodennosti. Letošní program

láká na sedm samostatných světelných instalací v

zámeckých zahradách, sklepení a v hlavním sále.

Projekty

Představují se díla českých umělců a umělkyň

Kryštofa Brůhy, Karima Tarakjiho, Vítězslava

Plavce, Filipa Zemana, Kláry Horáčkové, Tomáše

Ullricha a autorského tandemu Hany Mirbauer a

Kláry Pavlíčkové. Festival se koná v pátek 12.

prosince a v sobotu 13. prosince, vždy od 17.00 do

23.00 hodin. Vstup je zdarma.

Spojení Signal Festivalu a Galerie hlavního města Prahy

přináší na svátek patronky světla neobyčejnou podívanou.

Galerie hlavního města Prahy už potřetí zve na slavnost

světla do areálu Zámku Troja. Chceme tak přispět k

předvánoční atmosféře a opět ukázat další možnosti, jak

pracovat s tímto výjimečným prostředím a jeho barokní

krásou, kterou pravidelně propojujeme se současným

uměním,“ říká Magdalena Juříková, ředitelka GHMP.

Ze Zámku Troja se stává živý a otevřený prostor, v němž se

mohou potkávat různé vrstvy reality. Digitální instalace

vycházejí z různých fyzikálních i vizuálních principů, jako je

práce se světlem a rytmem nebo elektromagnetické signály.

Signal Festival se soustavně věnuje prezentaci

audiovizuálního a světelného umění ve veřejném prostoru.

Spolupráce s GHMP nám umožňuje rozšiřovat tento dialog a

přinášet umění v komornějším formátu do historického

prostoru Zámku Troja,“ uvádí Martin Pošta, ředitel Signal

Festivalu.

Letošní ročník festivalu přináší během dvou večerů sedm

světelných instalací. Při této příležitosti se otevírá i hlavní

sál zámku. Právě tam představuje Kryštof Brůha svou

instalaci Audire Fluctus. Dílo ukazuje něco, co je běžně

neviditelné – konstantní tok elektromagnetických signálů a

dat, které kolem nás proudí v dnešní digitální době. Instalace

používá tekuté médium, které na signály reaguje v reálném

čase a proměňuje je ve světlo a zvuk. Návštěvníci nejsou jen

pozorovateli: jejich přítomnost, a dokonce i jejich mobilní

telefony nebo další zařízení, se stávají součástí díla. Instalace

tak dává tušit, jaké „neviditelné“ technologie a sítě tvoří

pozadí našeho každodenního života i volného času. Dílo si

navíc z nedávné mezinárodně uznávané soutěže LIT

Lighting Design Awards odvezlo ocenění v kategorii

Conceptual Lighting Installation.

Boční fasáda zámku září díky laserové instalaci

GW181122 od Karima Tarakjiho. Autor se inspiroval

gravitačními vlnami – tedy jemným „chvěním“ prostoru,

které vědci dokáží zachytit speciálními experimenty. Pomocí

čtyřiceti laserových paprsků a odrazů na pohyblivém prstenci

z reflexní látky vytváří na fasádě i v prostoru kolem ní

světelnou hru, která připomíná vlnění. Instalace se přitom

pořád mění podle toho, odkud se na ni návštěvník dívá a jak

se kolem ní pohybuje. Výsledkem je živý světelný obraz,

který vzniká až v okamžiku setkání s divákem.

V zámeckém sklepení na návštěvníky čekají dvě instalace.

Obě se zabývají tím, jak dnes vnímáme obraz a svět kolem

sebe. V instalaci Na světle nechává umělec Vítězslav

Plavec růst rostliny pod svitem televizních obrazovek – jako

připomínku toho, jak moc jsme obklopeni umělým světlem

médií a obrazovek. Druhou instalaci ve sklepení připravila

Klára Horáčková. Její Time Line tvoří řada reflexních skel,

která v tmavém prostoru vytvářejí jemnou světelnou linii. V

odrazech se objevuje okolí i samotní návštěvníci a vše se

propojuje do jednoho plynoucího „proudu“. Dílo tak působí

jako tichá stopa času, který kolem nás stále plyne.

Tomáš Ullrich v kinetické instalaci Horizont u zámecké

kašny zkoumá hranici mezi hmotným a digitálním

prostorem. Simuluje čtyřstěnný objekt, který se nečekaně

deformuje a vytváří iluzi vznášejícího se obrazu bez rámu,

čímž otevírá otázku vnímání prostoru a jeho virtuální podoby.

U oranžérie zámku se návštěvníci mohou těšit na dílo

Simulakra vzniklé ve spolupráci Vítězslava Plavce a

Filipa Zemana. Instalace využívá speciální lentikulární

čočky, díky nimž se obraz pořád proměňuje. Když se hýbe

divák, hýbe se i to, co vidí, a vzniká tak hravá, neustále se

měnící vizuální iluze.

Poslední instalací na trase u dolní brány zámeckých

zahrad je Skleník vezdejší autorek Hany Mirbauer a

Kláry Pavlíčkové, který navazuje na tradici barokních kaplí

jako míst zastavení a ztišení. Vytváří uzavřený prostor

věnovaný vděčnosti a všední přítomnosti a přenáší princip

haiku do současného veřejného prostoru.

Festival Sv. Lucie přináší do Zámku Troja světlo a současné

umění přímo mezi návštěvníky. Sedm instalací ukazuje, jak

se dá prostor zámku vnímat i jiným způsobem a jak umění

dokáže reagovat na okolní prostředí i přítomnost lidí,“

dodává pražský náměstek pro kulturu, cestovní ruch,

památkovou péči, výstavnictví, národnostní menšiny a

animal welfare JUDr. Jiří Pospíšil.

K odpočinku a posezení zve také Bistro Karel, které přetvořilo

bývalý domek zahradníka na příjemné gastronomické

zázemí.

foto: Tomaš Slavík a Christian Costa

Pro více informací navštivte:

Web GHMP & Signal Festival

Facebook GHMP & Signal Festival

Instagram GHMP & Signal Festival

©