CABARET CALEMBOUR

KLIPEM DEVADESÁTKY SLAVÍ 15 LET NA DIVADELNÍ SCÉNĚ!

Cabaret Calembour Milana Šotka, Igora Orozoviče a Jiřího Suchého z Tábora slaví patnáct let od svého založení. K výročí sobě i divákům si protagonisté nadělili první hudební videoklip. Jde o píseň Devadesátky z představení Desertní kvidoule, které mělo premiéru před rokem. Klip překvapí i ty největší znalce a fanoušky tvorby Cabaretu Calembour. Tento audiovizuální počin vstupuje do internetového prostoru a je k vidění na YouTube kanále Cabaretu Calembour. Singl vychází v distribuci Supraphonu v pátek 7. 6. a bude dostupný v digitálních servisech jako jsou Spotify, iTunes, Apple Music, Supraphonline a další.

Píseň Devadesátky patří k vrcholům rok staré novinky Desertní kvidoule, kterou Cabaret Calembour hraje v podkroví budovy Divadla pod Palmovkou ve Studiu Palm Off. Jak se mění mantinely humoru v rámci korektnosti mezigenerační nebo mezigenderové komunikace? To je jedno z témat, která Calembour, jenž konečně dosáhl zletilosti, zajímá. „ A uvědomuje si někdo, co nás formovalo? A jak se s tímhle nánosem máme my a naši diváci popasovat? Třeba sarkasticky nostalgickým songem Devadesátky,říkají autoři Cabaretu Calembour.

Režie se ujal Jiří Suchý z Tábora a už nyní je zřejmé, že jeho osobitý způsob snímání se zapíše do dějin české kinematografie. Osobně mu říkám ‘Sucháčův švenk’,“ sděluje Milan Šotek, spoluzakladatel Calembouru, který se v rámci videoklipu a písně zhostil choreografické supervize a tzv. „delfíních vokálů”.

O devadesátkách se toho už řeklo hodně, ale málokdo měl odvahu to pojmenovat takhle syrově a bez sentimentu. Lidi by měli vědět, v jaký době jsme vyrůstali a co nás formovalo. Text písně jsem psal jako svědectví doby, aby nikdy nebylo zapomenuto. Hlavně generace Z a Alfa se musí dozvědět, kdo jsme a odkud pocházíme,“ říká autor textu a režisér videoklipu Jiří Suchý z Tábora.

Hudbu zkomponoval Igor Orozovič, výhradní skladatel a další spoluzakladatel Cabaretu Calembour: „Naše muzikanty v klipu uvidíte, ale neuslyšíte. Žádný ufňukaný housličky, žádný romantický flétničky. Tenhle song si říkal o jasnej hudební názor a i když se v textu i hudbě ohlíží do minulosti, uslyšíte sound a beaty, v jejichž rytmu Cabaret Calembour, v čele s MC G. Dry from the Camp, vykračuje do zábavné budoucnosti svojí tvorby.”

K „retro-novému“ soundu pomohl Calembouru hudební producent David Hlaváč (známý ze spolupráce s Bárou Polákovou). O vizuální kvality klipu se zasloužil kameraman Lubomír Krupka a o dynamický střih se postaral výborný a výhradní střihač Calembourských počinů Tomáš Klímek.

Jednu z hlavních rolí v klipu hrají historická vozidla ze sbírky bubeníka Orchestru Calembour Petra Zimáka. „Jde doslova o alegorické vozy, protože právě o tom píseň vypraví – že i my se cítíme jako veteráni. Jsme přeživší doby, do které jsme se narodili. “ dodává jednohlasně Cabaret Calembour.

KDO JE CABARET CALEMBOUR :

Autorské divadlo, které rozvíjí tradice českého literárního kabaretu a poetiku divadel malých forem založili při studiích DAMU pod názvem Cabaret Calembour v roce 2009 tehdejší spolužáci: Igor Orozovič (herec a muzikant – dnes člen Činohry Národního divadla v Praze), Milan Šotek (dramaturg – nyní umělecký šéf činohry Národního divadla Brno) a Jiří Suchý z Tábora (herec a scénárista). Trojici doplňuje oblíbená herečka Lucie Polišenská a ve dvou hrách hostuje herec Ivan Lupták. Soubor získal v průběhu let Cenu Evalda Shorma, dvě ceny Český tučňák a Cenu Alfréda Radoka. V listopadu 2018 vydalo nakladatelství Paseka sbírku scénářů Cabaretu Calembour pod názvem Všechno nejlepší. V roce 2021 vyšel záznam koncertu z písní Cabaretu Calembour na CD a LP KonCCert. Soubor pravidelně vystupuje v pražském Divadle pod Palmovkou a Studiu Ypsilon. cabaretcalembour.cz

VIDEOKLIP ZDE: https://www.youtube.com/watch?v=3RMJ2WLRhZ8

POZNÁMKA: *Slovo „CALEMBOUR” pochází z francouzštiny a označuje hru se slovy, známou také jako slovní hříčka. Je to literární prostředek, který se vyznačuje chytrým použitím slov, která znějí podobně nebo mají více významů. Tento výraz se často používá pro komický efekt, vytváření lehkého nebo zábavného tónu. Např. Nač lunu na člunu.