Trh ojetin v 1. čtvrtletí podle Carvago: Ojetá auta jsou v Česku výrazně dražší, prodej škodovek se propadá

  • Ojetiny do 5 let stáří jsou meziročně o 22 % dražší
  • Vozy Škoda si udržely první pozici, ale meziročně ztratily více než 6 procentních bodů
  • Ojetá auta prodávaná v prvním čtvrtletí měla o 19 % vyšší nájezd než loni

Praha 30. května 2022: Průměrné ceny ojetých aut rostou v celé Evropě, ale z hlavních trhů pro online tržiště s ojetými vozy Carvago (ČR, Německo, Polsko a Itálie) zaznamenali nejvyšší nárůst cen zákazníci v České republice – dokonce vysoko nad aktuální mírou inflace. Nejvýše pětileté ojetiny byly v prvním čtvrtletí letošního roku o 22 % dražší než loni (medián ceny vzrostl z 499 000 Kč v roce 2021 na letošních 607 400 Kč), maximálně desetileté pak o 16 % (z 396 000 Kč na 459 000 Kč).*

Na českém trhu také roste průměrný nájezd prodávaných ojetých aut – z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km v prvním čtvrtletí roku letošního. Mírně klesá zájem o vozy s dieselovým motorem (z 52 % na 48 %) a naopak mají zákazníci větší zájem o auta s automatickou převodovkou (z 39 % na 44 % vozů). Přibližně každý čtvrtý (26,8 %) ojetý vůz prodaný v Česku je typu SUV a zdaleka nejběžnější (13,7 % prodaných vozů) jsou auta s výkonem kolem 110 kW a více než polovina (58 %) má najeto do 100 000 km.

Společnost Carvago ve své analýze čerpá z obchodování s ojetinami na sedmi evropských trzích, kde v loňském roce zvýšila tržby o 600 % na tři čtvrtě miliardy korun. V letošním roce míří Carvago k dalšímu razantnímu růstu – až ke třem miliardám tržeb.

Růst cen ojetých vozů nadále souvisí především s poklesem výroby nových aut následkem nedostatku elektronických součástek a narušení dodavatelských řetězců způsobeného válkou na Ukrajině. Mění se ale i struktura automotive průmyslu, když se automobilky na úkor masové výroby nejdostupnějších modelů s nízkou marží soustředí spíše na profitabilnější, dražší modely aut,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.

Prodej ojetých vozů v ČR v podrobnějších datech

Možná největším překvapením analýzy Carvago je propad tržního podílu ojetých vozů značky Škoda – z 35 % v prvním čtvrtletí roku 2021 na současných necelých 29 %. Vozy Škoda jsou ale stále jedničkou na českém trhu, následovanou značkami VW (10,5 % – meziročně beze změny) a BMW (nárůst na 5,7 % z loňských 4,9 %). Mezi ojetinami jsou stále nejprodávanější modely Octavia, Fabia a Superb, meziročně ale vzrostl zájem o SUV Kodiaq a Karoq.

Median ceny vozu do 5 let stáří

1Q 2021 1Q 2022 rozdíl (nárůst)

CZK 499,000 CZK 607,221 +21.7 %

Median ceny vozu do 10 let stáří

1Q 2021 1Q 2022 rozdíl (nárůst)

CZK 395,670 CZK 459,000 +16 %

Median počtu najetých km

1Q 2021 1Q 2022 rozdíl (nárůst)

56,974 68,051 +19 %

Podíl vozů s dieselovým motorem

1Q 2021 1Q 2022

52 % 48 %

Podíl vozů s automatickou převodovkou

1Q 2021 1Q 2022

39 % 44 %

Top 10 modelů podle pořadí

1Q 2021 1Q 2022
1. Škoda Octavia Škoda Octavia
2. Škoda Fabia Škoda Fabia
3. Škoda Superb Škoda Superb
4. Škoda Rapid VW Golf
5. VW Passat VW Passat
6. VW Golf Škoda Kodiaq
7. Škoda Kodiaq Škoda Rapid
8. Hundai i30 Škoda Karoq
9. Škoda Scala Hundai i30
10. Škoda Karoq Škoda Scala

Top 5 značek podle podílu

1Q 2021

podíl (%)

1Q 2022

podíl (%)

Škoda

35.1

Škoda

28.7

VW

10.5

VW

10.5

BMW

4.9

BMW

5.7

Ford

4.8

Ford

5.2

Hyundai

4.2

Hyundai

4.7

O společnosti Carvago
Carvago si klade za cíl digitalizovat trh s ojetými vozy a zákazníkům nabídnout cenově dostupnou, transparentní a snadno použitelnou službu pro nákup ojetých automobilů. Evropští zákazníci Carvago tak mohou vybírat z široké nabídky více než 700 000 prověřených ojetých vozů do 10 let stáří a 160 000 najetých kilometrů. Každý automobil prochází nezávislou technickou kontrolou CarAudit a zákazníkům jsou dodávány pouze vozy v perfektním stavu se zárukou na 6 měsíců, kterou lze ještě prodloužit až na pět let, a možností auto bez otázek vrátit do 14 dnů.

*Pokud není uvedeno jinak, všechny zde uvedené údaje a hodnoty vycházejí z vlastní Carvago analýzy vozů starých do 10 let inzerovaných komerčními prodejci na internetu. Soukromí prodejci a/nebo offline transakce nejsou sledovány. Uvedené částky jsou včetně daně z přidané hodnoty.