Zákazníci, kteří kupují auta online, jsou náročnější. Mnohem častěji volí mladší ojetiny s menším nájezdem
-
Mezinárodní online prodejce Carvago.com srovnal své prodejní statistiky s celkovou situací na trzích ojetin v zemích, kde působí
-
Přes internet se prodávají zánovní vozy, která splňují přísnější emisní normy, jsou v lepším technickém stavu a poskytují vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti
-
Mezi automobily prodanými online je také výrazně vyšší podíl elektrifikovaných pohonů
-
Mediánový počet najetých kilometrů je u inzerovaných ojetin v Polsku třikrát vyšší než v Německu
-
Mediánová cena vozů prodaných přes Carvago činila v loňském roce 659 030 Kč. Výrazně tak převýšila medián všech analyzovaných trhů včetně německého
Praha 14. března 2022: Automobily, které se prodávají přes internet, jsou výrazně mladší, vybavenější a ekologicky šetrnější než průměr trhu. Vyplývá to z dat online prodejce Carvago.com, který srovnal své prodejní statistiky s celkovou situací na trzích ojetin v zemích, kde působí.
Zůstatkovou cenu ojetých vozů určuje v největší míře jejich stáří a nájezd. Nepřekvapí, že v zemích západní Evropy jsou ojetiny mladší než na chudším východě. Zatímco v Německu a Itálii byly ojetiny nabízené k prodeji v loňském roce typicky čtyři roky staré, v České republice, odkud Carvago pochází, to bylo o rok a v Polsku dokonce o pět let více. Mediánový rok první registrace vozů prodaných přes Carvago byl však 2019.
Ještě výrazněji jsou vyšší nároky zákazníků, kteří pořizují automobil z druhé ruky online, vidět na nájezdu. Mediánový počet najetých kilometrů je v Polsku třikrát vyšší než v Německu, Itálie je na tom výrazně lépe než Česká republika. Na Carvago.com naproti tomu zákazníci kupují vozy, které za sebou mnohdy ještě ani nemají první předepsaný servis – jejich mediánový nájezd totiž jen lehce přesahuje 26 tisíc kilometrů!
„Skutečnost, že online se nejvíce prodávají zánovní vozy s nízkým nájezdem, tedy poměrně drahé, svědčí o tom, že tento moderní a komfortní způsob pořízení automobilu oslovil bonitní spotřebitele s vysokými nároky,“ vysvětluje Jakub Šulta, CEO Carvago.com. „Praxe tedy plně potvrzuje předpoklad, s nímž jsme Carvago zakládali. Lidé, kteří již běžně nakupují z pohodlí svého gauče elektroniku nebo potraviny, rádi využijí možnost pořídit stejně snadno také automobil. Vybraný vůz zkontrolujeme, přivezeme, přihlásíme a doručíme až k zákazníkovi před dům, takže zcela odpadá martyrium spojené s výběrem a nákupem v tradičních autobazarech.“
Mediánová cena vozů prodaných přes Carvago činila v loňském roce 659 030 Kč. Výrazně tak převýšila cenovou hladinu všech analyzovaných trhů včetně německého. „Stále častěji se na nás obracejí i zákazníci, kteří nemohou sehnat nový vůz nebo na něj nechtějí čekat mnoho měsíců,“ vysvětluje Šulta. „Jen v posledních týdnech jsme předávali několik vozů s nájezdem v jednotkách tisíc kilometrů a cenovkou převyšující milion korun.“
Tabulka 1. Srovnání stáří, nájezdu a cen podle trhů (mediánové hodnoty)
Trh |
CZ |
DE |
IT |
PL |
Carvago |
Rok registrace |
2016 |
2017 |
2017 |
2012 |
2019 |
Nájezd (km) |
93 684 |
46 086 |
59 000 |
140 000 |
26 350 |
Cena (Kč) |
300 000 |
447 001 |
386 971 |
191 226 |
659 030 |
Zákaznické preference zároveň na mikroekonomické úrovni potvrzují makroekonomickou poučku, že s rostoucími příjmy stoupá také starost o životní prostředí. „Naši zákazníci volí nadprůměrně často elektrifikované automobily, které mají zejména v městském provozu výrazně nižší nebo dokonce nulové výfukové emise škodlivých látek,“ říká Jakub Šulta.
Tabulka 2. Podíl elektrifikovaných ojetin*
Trh |
CZ |
DE |
IT |
PL |
Carvago |
Podíl (%) |
1,85 |
3,39 |
3,77 |
1,89 |
6,11 |
*Mezi elektrifikovaná vozidla se v této metodice počítají vedle bateriových elektromobilů také různé typy hybridního pohonu
O společnosti Carvago
Carvago.com je největší evropský online marketplace s ojetými vozy. Zákazníkům ze šesti evropských zemí nabízí výběr z více než 700 tisíc prověřených vozů a v průběhu roku 2022 plánuje vstup na další trhy. Svým zákazníkům poskytuje komplexní služby od kontroly a dovozu auta přes zajištění pojištění a financování až po vyřízení registrace a přistavení vozu k zákazníkovi domů.