Zákazníci, kteří kupují auta online, jsou náročnější. Mnohem častěji volí mladší ojetiny s menším nájezdem

  • Mezinárodní online prodejce Carvago.com srovnal své prodejní statistiky s celkovou situací na trzích ojetin v zemích, kde působí

  • Přes internet se prodávají zánovní vozy, která splňují přísnější emisní normy, jsou v lepším technickém stavu a poskytují vyšší úroveň aktivní i pasivní bezpečnosti

  • Mezi automobily prodanými online je také výrazně vyšší podíl elektrifikovaných pohonů

  • Mediánový počet najetých kilometrů je u inzerovaných ojetin v Polsku třikrát vyšší než v Německu

  • Mediánová cena vozů prodaných přes Carvago činila v loňském roce 659 030 Kč. Výrazně tak převýšila medián všech analyzovaných trhů včetně německého

Praha 14. března 2022: Automobily, které se prodávají přes internet, jsou výrazně mladší, vybavenější a ekologicky šetrnější než průměr trhu. Vyplývá to z dat online prodejce Carvago.com, který srovnal své prodejní statistiky s celkovou situací na trzích ojetin v zemích, kde působí.

Zůstatkovou cenu ojetých vozů určuje v největší míře jejich stáří a nájezd. Nepřekvapí, že v zemích západní Evropy jsou ojetiny mladší než na chudším východě. Zatímco v Německu a Itálii byly ojetiny nabízené k prodeji v loňském roce typicky čtyři roky staré, v České republice, odkud Carvago pochází, to bylo o rok a v Polsku dokonce o pět let více. Mediánový rok první registrace vozů prodaných přes Carvago byl však 2019.

Ještě výrazněji jsou vyšší nároky zákazníků, kteří pořizují automobil z druhé ruky online, vidět na nájezdu. Mediánový počet najetých kilometrů je v Polsku třikrát vyšší než v Německu, Itálie je na tom výrazně lépe než Česká republika. Na Carvago.com naproti tomu zákazníci kupují vozy, které za sebou mnohdy ještě ani nemají první předepsaný servis – jejich mediánový nájezd totiž jen lehce přesahuje 26 tisíc kilometrů!

Skutečnost, že online se nejvíce prodávají zánovní vozy s nízkým nájezdem, tedy poměrně drahé, svědčí o tom, že tento moderní a komfortní způsob pořízení automobilu oslovil bonitní spotřebitele s vysokými nároky,“ vysvětluje Jakub Šulta, CEO Carvago.com. „Praxe tedy plně potvrzuje předpoklad, s nímž jsme Carvago zakládali. Lidé, kteří již běžně nakupují z pohodlí svého gauče elektroniku nebo potraviny, rádi využijí možnost pořídit stejně snadno také automobil. Vybraný vůz zkontrolujeme, přivezeme, přihlásíme a doručíme až k zákazníkovi před dům, takže zcela odpadá martyrium spojené s výběrem a nákupem v tradičních autobazarech.“

Mediánová cena vozů prodaných přes Carvago činila v loňském roce 659 030 Kč. Výrazně tak převýšila cenovou hladinu všech analyzovaných trhů včetně německého. „Stále častěji se na nás obracejí i zákazníci, kteří nemohou sehnat nový vůz nebo na něj nechtějí čekat mnoho měsíců,“ vysvětluje Šulta. „Jen v posledních týdnech jsme předávali několik vozů s nájezdem v jednotkách tisíc kilometrů a cenovkou převyšující milion korun.“

Tabulka 1. Srovnání stáří, nájezdu a cen podle trhů (mediánové hodnoty)

Trh

CZ

DE

IT

PL

Carvago

Rok registrace

2016

2017

2017

2012

2019

Nájezd (km)

93 684

46 086

59 000

140 000

26 350

Cena (Kč)

300 000

447 001

386 971

191 226

659 030

Zákaznické preference zároveň na mikroekonomické úrovni potvrzují makroekonomickou poučku, že s rostoucími příjmy stoupá také starost o životní prostředí. „Naši zákazníci volí nadprůměrně často elektrifikované automobily, které mají zejména v městském provozu výrazně nižší nebo dokonce nulové výfukové emise škodlivých látek,“ říká Jakub Šulta.

Tabulka 2. Podíl elektrifikovaných ojetin*

Trh

CZ

DE

IT

PL

Carvago

Podíl (%)

1,85

3,39

3,77

1,89

6,11

*Mezi elektrifikovaná vozidla se v této metodice počítají vedle bateriových elektromobilů také různé typy hybridního pohonu

O společnosti Carvago
Carvago.com je největší evropský online marketplace s ojetými vozy. Zákazníkům ze šesti evropských zemí nabízí výběr z více než 700 tisíc prověřených vozů a v průběhu roku 2022 plánuje vstup na další trhy. Svým zákazníkům poskytuje komplexní služby od kontroly a dovozu auta přes zajištění pojištění a financování až po vyřízení registrace a přistavení vozu k zákazníkovi domů.