Audiovizuální ceny TRILOBIT

Český filmový a televizní svaz FITES vyhlásil ceny za mimořádná audiovizuální díla na slavnostním ceremoniálu, který se uskutečnil v Novoměstské radnici v Praze. Jedny z nejstarších filmových cen již po osmatřicáté poukázaly na díla s výraznou uměleckou kvalitou a s hodnotovým a společenským přesahem.

Pro ocenění Audiovizuálních cen TRILOBIT 2025 porota vybírala z celkového počtu 78 snímků, animovaný 4, dokumentární 44, hraný 28, kombinovaný 1, ostatní 1.

HLAVNÍ CENA TRILOBIT 2025 byla udělena Kláře Tasovské za scénář a režii a Alexandru Kashcheevovi za scénář, střih a zvuk dokumentárního portrétu fotografky Libuše Jarcovjákové Ještě nejsem, kým chci být. Tento dokument vypráví výjimečnou formou příběh fotografky, která většinu svého života prožila v anonymitě, aby po změně poměrů postupně narůstal její věhlas až k pomyslnému fotografickému Olympu. Svými snímky z běžných životních situací i z nejhlubšího soukromí důsledně mapovala svůj život, vlastní stavy a pocity v konfrontaci se světem. Tvůrci filmu zvolili nevídanou tvůrčí metodu. Vybrali a kreativně poskládali obrazovou složku z více než 3 000 autorčiných fotografií. Paní Libuše Jarcovjáková vypráví klidným hlasem příběh svého života a autentické snímky jej vizuálně rozvíjejí.

CENU MOC BEZMOCNÝCH 2025 získal Filip Remunda za režii dokumentárního filmu Štěstí a dobro všem. Porota oceňuje snímek Štěstí a dobro všem za poutavé zobrazení životního příběhu Vitalije a jeho rodiny. Díky nim můžeme nahlédnout ducha současného Ruska. Snímek bravurně zachycuje proměnu myšlení a hodnot po pádu Sovětského svazu na osudech vzdělaných, ale vnitřně troskotajících jedinců.

CENU VLADISLAVA VANČURY 2025 obdržel teatrolog a kritik divadelní, literární, filmový a televizní Vladimír Just za pozoruhodné dílo záchrany, revize a obnovení naší paměti kulturní, společenské, estetické, ale i emocionální a volní. Vedle Ceny F. X. Šaldy, kterou Vladimír Just obdržel v roce 1997 za své umělecko-kritické dílo, přidává Cena Vladislava Vančury ocenění za jeho kontinuální působení v oblasti reflexe filmu a televize.

CENU TRILOBIT 2025 dostal Viktor Tauš za námět a režii filmu Amerikánka. Amerikánka je zjevením originality a hlubokého lidského příběhu. Vypráví o dívce vzdorující pohnutému lidskému osudu, jejím boji s přítomností a snění o budoucnosti. Je to příběh nezlomné naděje a nekonečné touhy po svobodě. Prioritou filmu je emocionalita, umocněná mimořádnými hereckými výkony, především suverénně sugestivním projevem Kláry Kitto. Forma vyprávění je strhující – vodopád audiovizuálních nápadů, stylizované prostředí, výtvarně provokující podmanivá kamera, funkčně roztříštěná střihová skladba.

 

CENU TRILOBIT 2025 získal Jiří Havelka za námět, scénář a režii filmu Zahradníkův rok. Za hledání hlubšího smyslu našeho žití, propojení rytmu filmového příběhu s ročním koloběhem přírody, který divákovi připomíná, že svět a příroda přesahují jakýkoliv lidský úděl. Za invenční a filmově citlivé propojení dnešního příběhu s klasikem, za mlčení hlavního hrdiny, který diváka nutí přemýšlet nad svým jednáním a hodnotami. V neposlední řadě za subtilně vykreslený, přesto však mimořádně emotivně silný vztah zahradníka a jeho ženy, která ve filmu pronese jedinou větu.

CENU TRILOBIT 2025 získal Pavel Soukup za režii šestidílné televizní série Metoda Markovič: Hojer. Z plejády u nás produkovaných detektivních seriálů vybočuje Metoda Markovič: Hojer skvělou režií, nápaditou kamerou i výbornými hereckými výkony. Jmenovitě dva hlavní představitelé, Petr Lněnička jako vyšetřovatel Markovič, a Petr Uhlík coby sexuální deviant a vrah Hojer, jsou ve svých úlohách pozoruhodní. Petr Uhlík se vtěluje do role patologické osobnosti s takovou přesvědčivostí, až budí obavu, aby si divák nepřenesl tento dojem i na herce samotného.

CENU TRILOBIT 2025 dostal Dominik Kalivoda za námět, scénář a režii dokumentárního filmu Velký finále PSO. Celovečerní debut Dominika Kalivody je uhrančivým dokumentárním průletem pěti lety života stopadesátičlenné bandy symfonických nadšenců z Police nad Metují. Amatérského orchestru, který si ve svých čtrnácti letech vysnila a dodnes vede Petra Soukupová. Nápaditě sejmutá, dynamicky střižená a skvěle ozvučená jízda na horské dráze emocí přitom není jen radostnou přehlídkou splněných snů. Je i zprávou o soukromých i profesních obětech, kterými za ně protagonisté platí

 

ZVLÁŠTNÍ CENU – CITRÓN 2025 dostala Česká televize. Cena CITRÓN je cena kritická. Česká televizi ji dostala za redukci kulturních pořadů na úroveň ezpravodajství a publicistiky, s takřka úplným vyloučením pořadů umělecko-kritických a diskusních. Kam se poděly pořady jako Kinobox, Artmix, Divadlo žije, U zavěšené knihy, Síto, Sněží, Studio Kroměříž, Třistatřicettři, Krásný ztráty, Terra Musica, Kultura.cz a další?

Roman Vávra, předseda poroty řekl: „Co pamatuji, téměř každý rok v trilobití porotě žehráme, kolik se urodilo dobrých dokumentů a jak málo hraných filmů, které by měly společenský i mezinárodní přesah. Nemluvě o tom, že by navíc zaujaly širokou veřejnost. Letošní filmová produkce, mám dojem, byla v tomto směru vyrovnanější, a navíc kvalitativně nadprůměrná.“ Jan Lukeš, člen poroty dodal: „O ocenění se ucházejí díla svým založením i zaměřením někdy nesouměřitelná, žánrově odlišná a těžko porovnatelná, určená mnohdy naprosto odlišným diváckým kategoriím, a to věkem a vzděláním počínaje a kulturními preferencemi konče. O to větší je pak radost, když se v debatě nad nimi vyloupnou hodnoty nezpochybnitelné, dokonce i při různosti názorů jednotlivých členů poroty a jejich životní i profesní zkušenosti. Tak se najednou ukáže, že plnou shodu najde filmový dokument složený „jen“ ze stovek fotografií, které před divákem jako za stara oživnou do nonkonformního uměleckého portrétu (Ještě nejsem, kým chci být). Že o dravé současnosti je možné hrát skoro beze slov a s pomocí sto let staré knižní klasiky, a přitom se povznést k nadčasovým horizontům (Zahradníkův rok).“

O doprovodný hudební program se postarali herec Oldřich Kaiser a písničkářka Dagmar Vokatá. Ceny TRILOBIT 2025 se uskutečnily pod záštitou hlavního města Prahy. Záštitu převzal JUDr. Jiří Pospíšil, náměstek primátora hlavního města Prahy. O udělení cen rozhoduje porota, kterou jmenuje Výkonný výbor FITES.

Porota Audiovizuálních cen TRILOBIT 2025: Bc. Jan BEZNOSKA / manažer Městského kina Beroun, Mgr. Zora CEJNKOVÁ / scenáristka, režisérka a spisovatelka, prof. MgA. Marek JÍCHA / kameraman, režisér, pedagog, digitální restaurátor, MgA. Ivana KAČÍRKOVÁ / filmová střihačka, PhDr. Jan LUKEŠ / literární, filmový a televizní publicista, kritik, historik a editor, MgA. Ivo POPEK / kameraman, režisér, PhDr. Jan SVAČINA / novinář, kritik a analytik, především televizní tvorby, místopředseda poroty, Ing. MgA. Roman VÁVRA / režisér, dokumentarista, předseda

Jaromír Hampl Zdroj: AVC TRILOBIT Foto: Tony Danilov

úvodní snimek: trilobit-Filip-Remunda-a-spolupracovnici-