Historickými vlaky na tradiční jízdy do Lednice
Již tento čtvrtek 1. května začíná pravidelná sezóna nostalgických jízd na trati z Břeclavi do Lednice. Milovníci železnice se mohou těšit na oblíbený motorový vláček, který České dráhy vypraví každou sobotu, neděli a ve státní svátky od května až do konce září. Ve dvou termínech pak motoráček nahradí historická souprava s parní lokomotivou. Vedle zážitku z jízdy historickými vlaky mohou cestující spojit výlet například s návštěvou Lednicko-valtického areálu.
Hurvínek, historický motoráček z 50. let minutého století, bude jezdit o jarních a letních víkendech a svátcích od 1. května do 28. září 2025. V rámci historických jízd vystřídá motoráček v sobotu 17. května parní lokomotiva 423.041 Velký bejček, která potáhne historické vozy Rybáky a historický restaurační vůz. České dráhy vypraví vždy čtyři vlaky z Břeclavi do Lednice a zpět.

Vedle zážitku z jízdy historickým vlakem čeká na návštěvníky spousta dalších atrakcí. Navštívit mohou např. Lednicko-valtický areál, lednická muzea, lázně nebo řemeslný pivovar.
Obec Lednice, která bývá právem nazývána perlou jižní Moravy, návštěvníkům nabízí spoustou přírodních i kulturních památek, kolonády, rybníky a řadu drobných romantických staveb. V okolí zámku se nachází nejrozsáhlejší parkově upravená krajina na světě, která je zapsána na seznam světového přírodního a kulturního dědictví UNESCO. Lednický zámek je pak jedním z nejkrásnějších komplexů anglické novogotiky v Evropě.
Aktuální informace o jízdách historických vlaků budou průběžně zveřejňovány na internetových stránkách www.cdnostalgie.cz a v aplikaci Vlakem na výlet.
Historickymi_vlaky_do_Lednice_2025-plakat012
Motorový vůz Hurvínek (M 131.1)
Poválečný motorový vůz pro lokálky, který získal svou přezdívku zřejmě podle dřevěného interiéru, ovládání pomocí lanek nebo velkých návěstních světel. V letech 1948 – 1956 bylo vyrobeno 549 kusů těchto vozů. V provozu byly velmi oblíbené pro svou jednoduchost a spolehlivost. Využívány byly ještě začátkem 90. let. Mnoho strojů se dochovalo na vlečkách jako posunovací lokomotivy, jiné byly přestavěny na prohlídkové vozy trakčního vedení.
Parní lokomotiva Velký bejček (423.041)
Tyto tendrové lokomotivy byly určené pro osobní i nákladní vlaky a lehký posun na vedlejších tratích. Lokomotiva byla vyráběna v mnoha sériích v letech 1921 – 1946 v celkovém počtu 231 kusů. Průběžný vývoj trval až do nové řady 433.0. Za své jméno vděčí houževnatosti a síle, kterou tyto stroje dokázaly vyvinout.
Lokomotiva 423.041 je jedinou své řady, která nebyla zrušena, dosloužila počátkem osmdesátých let v Ostravě jako poslední provozní exemplář řady 423.0.
úvodní snimek:Parni-lokomotiva-Velky-Bejcek
Vanda Rajnochová