OCENĚNÉ SNÍMKY MEZINÁRODNÍHO FESTIVALU ANIMOVANÝCH FILMŮ ANIFILM 2025

Nejlepší celovečerní film pro děti a mladé publikum

Porota: Diego Polieri (Argentina), Anne Gaschütz (Německo), Mohamed Ghazala (Egypt)

 

Život k sežrání

(Living Large)

Režie: Kristina Dufková

Česká republika, Slovensko, Francie, 2024, 79 min

Technika: stop-motion, loutka, 2D počítačem

Producenti: Barletta (Matěj Chlupáček), Novinski (Agata Novinski), Novanima (Marc Faye)

Zdůvodnění poroty:

Film nás od prvního záběru zaujal svým jedinečným kouzlem, vizuální imaginací a emocionální hloubkou. Příběh zpracovaný okouzlující stop-motion animací sleduje osudy bystrého, talentovaného teenagera, který se potýká s první láskou, šikanou a pochybnostmi o sobě samém. Jeho okolí mu neustále říká, že by se měl změnit, ale film nám jemně, ale důrazně připomíná, že skutečná proměna začíná v nás samých. Film je se svým optimistickým vyzněním, zábavným přístupem a něžným koncem oslavou sebepřijetí a vnitřní síly. Režisérka společně s týmem výjimečně talentovaných animátorů a animátorek vytvořila svět plný života, výrazných postav a nápaditého vyprávění. Film je nejen úchvatným diváckým zážitkem, ale také nám připomíná, že vydat se na cestu k sebepřijetí rozhodně stojí za to.

Synopse filmu:

Mezi výrazné a originální počiny na poli celovečerní animace z minulého roku patří rozhodně Život k sežrání režisérky Kristiny Dufkové. Loutkový, svérázně stylizovaný snímek, jehož cílovou skupinou jsou netradičně teenageři, je adaptací stejnojmenné francouzské knihy Mikäela Olliviera. Hlavním hrdinou je dvanáctiletý Benjamin, bystrý, chytrý a v mnohých směrech talentovaný chlapec. Jenže trpí nadváhou. Zatím mu to příliš nevadilo, ale když se po letních prázdninách vrací do školy, má pocit, že se „s holkama něco stalo“. Ben má nyní impulz i důvod hubnout, ale hned se ukazuje, že jednoduché to nebude. Jeho cesta za štěstím je spletitá, úspěchy a neúspěchy se střídají, vztahy se proměňují, upevňují či zpřetrhávají.

Citlivý příběh zkoumá na pozadí často komických či tragikomických situací pocity a problémy dospívajících lidí, ale i generační střety nebo rodinné a jiné vztahy. Život k sežrání zcela určitě zaujme z více důvodů – nejen svou citlivostí, nezvyklým zacílením nebo precizní animací, ale také vtipnými dialogy a hudební stránkou se skvěle otextovanými songy.

Nejlepší celovečerní film pro dospělé

Porota: Diego Polieri (Argentina), Anne Gaschütz (Německo), Mohamed Ghazala (Egypt)

 

Sanatorium na věčnosti

(Sanatorium Under the Sign of the Hourglass)

Režie: Stephen Quay, Timothy Quay

Velká Británie, Polsko, Německo, 2024, 76 min

Technika: stop-motion, reálné záběry

Producenti: Koninck Studios SpK Galicia (Lucie Conrad), IKH Pictures Production (Izabella Kiszka-Hoflik)

Zdůvodnění poroty:

Tajuplný, mistrovsky odvyprávěný film je divácky intenzivní meditací o smutku, paměti a plynutí času. Příběh se odvíjí na pomezí mezi realitou a sněním a střetávají se v něm dva světy – svět skutečné, pusté horské krajiny a dystopický svět, v němž nám čas uniká a realita se rozmlžuje. Režisérské duo prostřednictvím umné kombinace loutek a živých záběrů vytváří nádherný, záhadný svět, kde je čas abstrakcí a smutek se zhmotňuje v nečekaných podobách. Rozvíjejí tak svou uměleckou vizi a vytvářejí svět, který je zároveň znepokojivý i uhrančivý. Film má krásný střih, silnou atmosféru a zanechá v nás přetrvávající pocit ztráty i úžasu. Filmová cesta do hlubin fantazie, která v nás podnítí touhu ponořit se do vlastních tajemství.

Synopse filmu:

Kdesi hluboko mezi úbočími karpatských vrcholků leží místo, které jako by jeho odlehlost předurčovala k podivnosti. Zdá se, že čas zde nehraje roli. Anebo přesně naopak – hraje roli zásadní, jen podle zcela jiných pravidel, než na jaká jsme zvyklí. Díky tomu se zde mohou uskutečnit setkání, k nimž by jinde na světě nedošlo.

Bratři Quayové ve svém třetím celovečerním snímku vyprávějí surreální příběh inspirovaný dílem polského spisovatele první poloviny 20. století Bruna Schulze. Sledujeme v něm mladého Jozefa, který se vydává za svým nemocným otcem. Zařízení, kam doputuje, však nepřináší mnoho útěchy ani naděje. Spolu s Jozefem nahlížíme klíčovými dírkami do temných pokojů a bloumáme po zešeřelých chodbách ve snaze porozumět, dokud se nepoddáme realitě na hranici snu. Bohatá a takřka hmatatelná vizuální složka filmu o sedmi kapitolách vtahuje publikum do nesnadno dešifrovatelného děje zabydleného záhadnými postavami a jejich hlubokými traumaty, která je v kombinaci se zneklidňující zvukovou a hudební složkou zárukou nevšedního filmového zážitku. Cesta přízračným vlakem do sanatoria Karpaty je v něm magickým krokem přes hranici uchopitelného světa, zatímco návrat z něj nutně neznamená návrat do míst, která poznáváme.

Mezinárodní soutěž krátkých filmů

Porota: Xavier Kawa-Topor (Francie), Diana Cam Van Nguyen (ČR), Tomek Popakul (Polsko)

Nejlepší krátký film

Hlasy sirén

(La Voix des Sirènes / The Voice of Sirens)

režie: Gianluigi Toccafondo

Francie, Itálie, 2024, 19 min 40 s

Technika: malba na papír

Producent: Miyu Productions

Zdůvodnění poroty:

Snová cesta do hlubin fantazie, v níž režisér kombinuje přízračné obrazy s neobvykle bohatou paletou barev, které pak vytvářejí pohyblivý obraz společně se zvláštními zvuky a uhrančivou písní svobodných, divokých sirén.

Synopse filmu:

Cenami ověnčený téměř dvacetiminutový opus známého italského režiséra Gianluigiho Toccafonda nás zavádí do hlubin moře, kde mezi korály a vlnícími se řasami přichází na svět mořské panny. Unikátně výtvarně i animačně zpracovaný snímek umně vtáhne publikum do fantastického světa plného predátorů, kde hlas sirén přetváří všechno kolem sebe. I přesto je možné vzdát se předurčené role a žít svůj vlastní život.

Zvláštní uznání poroty

Noc na dálničním odpočívadle

(パーキングエリアの夜 / A Night at the Rest Area)

režie: Saki Muramoto

Japonsko, 2024, 11 min 34 sec

Technika: 2D počítačem, kresba na papír

Producenti: Studio Tampopo

Zdůvodnění poroty:

Atmosférický observační dokument, který si všímá jemné, a přesto univerzální poezie rituálů doprovázejících cestování, zpracovaný umnou animací a s citem pro řemeslo. Meditace o prostoru a čase.

Synopse filmu:

O půlnoci zastaví dálkový autobus na odpočívadle a cestující mohou po svém využít pauzu, která je ovšem, jak už to v Japonsku bývá, přesně časově ohraničená. Zdánlivě banální situace či spíše sled výjevů je v tomto filmu zachycený s nezvyklým půvabem, citem pro jemný humor a výborně vybudovanou atmosférou, kterou autorka podpořila rozličnými, dobře odpozorovanými detaily.

Mezinárodní soutěž studentských filmů

Porota: Xavier Kawa-Topor (Francie), Diana Cam Van Nguyen (ČR), Tomek Popakul (Polsko)

Nejlepší studentský film

Bunnyhood

(Bunnyhood)

režie: Mansi Maheshwari

Velká Británie, 2024, 9 min 8 s

Technika: 2D počítačem, kresba na papír

Producent: NFTS – National Film and Television School

Zdůvodnění poroty:

Energií sršící film podle skutečné události, vyznačující se divokou estetikou a svěží narací, o lžích, důvěře a vztahu, který už nikdy nebude stejný.

Synopse filmu:

Vizuálně odvázaná a animačně rozevlátá tragikomedie zachycuje prudkou proměnu vztahu mezi matkou a dcerou. Bobby svojí matce vždy stoprocentně důvěřovala. To se ale změnilo v okamžiku, kdy jí matka začala lhát, aby ji uchránila před něčím, co se stejně stalo. Snímek je výbornou sondou do křehkého vztahu rodičů a dětí, a přitom je natočený s nadhledem a neotřelým humorem.

Zvláštní uznání poroty

Kámen osudu

(The Stone of Destiny)

režie: Julie Černá

Česká republika, 2025, 10 min 26 sec

Technika: 2D počítačem

Producent: Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze (UMPRUM), Pure Shore

Zdůvodnění poroty:

Všichni občas potřebujeme trochu světla, které prosvětlí naše osamělé životy. A někdy je zdrojem tohoto světla zpěv. Film nás oslovil upřímností a silou emocí.

Synopse filmu:

Julie Černá využívá svých zkušeností s užitím hudby (je autorkou několika videoklipů) a filmově zpracovává dojemné příhody Kamene Osudu, který představila již ve své komiksové trilogii (cena za nejlepší studentský komiks výročních cen Muriel). Toto muzikálové vyprávění o kameni, který je každým z nás, obměkčí i ta nejtvrdší srdce.

Mezinárodní soutěž abstraktních a nenarativních animací

Porota: Josh Shaffner (USA), Kriss Sagan (Slovensko), Thomas Renoldner (Rakousko)

Nejlepší abstraktní a nenarativní animace

Záplava

(Deluge)

režie: Meejin Hong

USA, 2024, 12 min 5 s

Technika: kresba na papír

Produkce: Meejin Hong

Zdůvodnění poroty:

Strhující, hypnotický krátký film nakreslený na 24 listech papíru nenechá diváctvo vydechnout po celých 12 minut. Jeho výroba trvala více jak deset let – čas plyne, obrazy se rodí, prostor se rozděluje a pokřivuje, až nakonec zavládne temnota. Film je dokladem odolnosti v kreativním procesu a monumentálním příspěvkem k tradici animovaných cyklů.

Synopse filmu:

Záplava je ustavičně se vyvíjející krajina (nakreslená pouze na 24 kusech papíru), kde přítomnost nevyhnutelně koexistuje s minulostí. Vzpomínky se formují, přetvářejí a vymazávají, neúnavně soupeří o prostor. Chyby a druhé šance jsou povoleny, kontrolní mechanismy to vzdaly. Je to pomalý úprk zranitelné mysli.

Zvláštní uznání poroty

Pinocchio Giny Kamentské na 70 mm

( Gina Kamentsky’s Pinocchio in 70mm)

režie: Gina Kamentsky

USA, 2024, 3 min 12 s

Technika: bezkamerová animace

Produkce: Gina Kamentsky

Zdůvodnění poroty:

Toto působivé umělecké dílo by se dalo nazvat „vtipnou avantgardou“. Formou koláže natočené na 70mm film v sobě spojuje prostřednictvím hravé improvizace vizuální a akustické prvky experimentální animované filmové tvorby a americké popkultury.

Synopse filmu:

Pinocchio ve svém nitru cítí silnou touhu. Jednoho dne se mu snad podaří zbavit se přetvářky a stát se skutečnou dívkou. Aktualizovaná a silně zhuštěná verze slavného příběhu v podání známé americké experimentátorky ožívá, jak jinak, přímo na filmovém pásu.

Mezinárodní soutěž videoklipů

Porota: Josh Shaffner (USA), Kriss Sagan (Slovensko), Thomas Renoldner (Rakousko)

Nejlepší videoklip

Siamés: My Way

režie: Jesica Bianchi

Argentina, 2024, 3 min 21 s

Technika: 2D počítačem

Producent: Rudo Company

Zdůvodnění poroty:

Snová pohádka nám představí temnou stranu nevinnosti, když se iniciační rituál zvrhne v násilí. Tajemný videoklip, krásně výtvarně zpracovaný, barevně vyvedený a animovaný, nedovolí diváctvu odtrhnout se od hororu, který se mu odvíjí před očima.

Synopse filmu:

Narativní videoklip s prvky fantasy vznikl k poutavé skladbě My Way od argentinské elektro-poprockové kapely Siamés. Regina se chystá na rituální zasvěcení do magie. Make-up, třpytky a dohoda stvrzená krví znamenají, že Regina je nyní připravená na všechno.

Zvláštní uznání poroty

Laibach: Moral Support

režie: Vuk Jevremovic

Německo, Francie, 2023, 3 min

Technika: kresba na papír, malba na papír, mix technik

Producent: Vuk Jevremovic

Zdůvodnění poroty:

Neobyčejný videoklip ke skladbě známé angažované kapely lze také popsat jako působivé dílo nezávislého umělce, který do jeho přípravy investoval několik let své práce. Inspirací pro akcí nabitý „proud vědomí“ mu byly problematické události odehrávající se v jeho rodné zemi a také různé výtvarné styly 20. století.

Synopse filmu:

Videoklip znázorňuje boj mezi komunisty (stávkujícími horníky) a jugoslávskými nacionalisty ve městě Trbovlje v roce 1924. Slovinsko bylo v té době součástí Království Jugoslávie a v bojích zahynuly desítky lidí. Videoklip zachycuje ozvěny prvních desetiletí 20. století prostřednictvím různých uměleckých směrů.

Mezinárodní soutěž VR filmů

Porota: Josh Shaffner (USA), Kriss Sagan (Slovensko), Thomas Renoldner (Rakousko)

Nejlepší VR film

Ito meikjú

Boris Labbé

Francie, Lucembursko, 20 min, 2024

Zdůvodnění poroty:

Cenu získává projekt, který jde za hranice lineárního vyprávění a vytváří zábavný, hluboce osobní a emocionální zážitek v kontemplativním labyrintu, v němž se rozmazávají hranice mezi vlastním já a okolním světem.

Synopse filmu:

Ito meikjú, v překladu Labyrint z nití, je abstraktní báseň, která vychází z dějin japonského umění a literatury (fukinuki jatai, Příběh prince Gendžiho, Sešity pod polštář) a rozpíná se jako velká smyslová freska spřádaná z nitek každodennosti. Pestrý soubor animovaných a zvukových scén se zaplétá do sebe a vytváří jakýsi subjektivní svět v podobě labyrintu obydleného rostlinami, předměty, zvířaty, muži, ženami a roztodivnými životními motivy.

Mezinárodní soutěž počítačových her

Porota: Jindřich Skeldal (ČR), Zoé Nguyen Tranh (Francie), Chris Lewis Lee (Velká Británie)

Nejlepší výtvarný počin v počítačové hře

Indika

Odd Meter, 2024

Zdůvodnění poroty:

Odvážná stylistická a narativní rozhodnutí uchvátila porotu, která ocenila neotřelou hratelnost, která hráče vytrhne z komfortní zóny. Synergie herních mechanismů, vyprávění a vizuálního stylu z ní dělá mistrovské dílo, které si ocenění nepochybně zaslouží.

Synopse hry:

Tato příběhová hra z pohledu třetí osoby se odehrává v alternativní verzi Ruska na konci 19. století, kde náboženské vize tvrdě naráží na brutální realitu. Indika vypráví příběh mladé jeptišky, která se vydává na cestu za sebepoznáním s tím nejnezvyklejším společníkem ze všech – se samotným ďáblem.

N ejlepší hra pro děti

Snufkin: Melody of Moominvalley

Hyper Games, 2024

Zdůvodnění poroty:

Porotu okouzlila krása a hravost vítězné hry. Zejména jsme ocenili mistrovské využití tradiční estetiky dětských knih v digitálním světě.

Synopse hry:

Snufkin: Melody of Moominvalley je hudební adventura ze světa mumínků s úžasným příběhem, v němž se Šňupálek rozhodne zachránit nádherné muminí údolí a pomoct jeho svérázným a nezapomenutelným obyvatelům.

Nejlepší studentská počítačová hra

Arctis

Martin Hromádka, Eliška Kerbachová, 2024

Synopse hry:

Přežijte arktickou zimu na otáčející se kruhové mapě a odhalte osud zmizelých postav, zatímco vaši domovinu zaplňují cizinci a podkopávají vaše úsilí o přežití.

1. zvláštní uznání poroty pro studentskou počítačovou hru

 

 

BlightFog

Miroslav Prokop, 2024

Synopse hry:

BlightFog je krátké narativní RPG o cestě napříč postapokalyptickým světem obývaným antropomorfními zvířaty.

2. zvláštní uznání poroty pro studentskou počítačovou hru

 

Antopolis

Veronika Chocenská, 2024

Synopse hry:

Jsi mravenčí královna ve zdánlivě nekonečné válce se svým úhlavním nepřítelem – Žábou. V poslední bitvě jsi prohrála a Žába si tvé milované mraveniště nemilosrdně podmanila. Teď musíš sestavit smrtící bombu a vymazat proklatou Žábu z povrchu mravenčího. Nejdřív se však musíš dostat zpět do svého mraveniště.

Cena diváků – Cena Libereckého kraje

Hurikán

Režie: Jan Saska

Česká republika, Francie, Slovensko, Bosna a Hercegovina, 2024, 13 min 7 s

Technika: 2D počítačem

Producenti: Last Films, MAUR film, Laïdak Films, Artichoke, AEON Production

Synopse filmu:

Hrdinu, kterého okouzlila výčepní ve stánku s pivem pod Žižkovskou věží, čeká odysea plná zvratů, nebezpečí a svérázných postav inspirovaných proslulou pražskou čtvrtí. Při své snaze dodat uhrančivé Báře nový sud piva bude nucen položit na pomyslné misky vah dva nejhlubší lidské city. Uhasí tu pravou žízeň? Film o lásce a pivu.