Rok 2022 znamená pro ocenění Nejdůvěryhodnější značka nečekané změny
Osmý ročník marketingového programu Důvěryhodné značky zná výsledky průzkumu zaměřeného na důvěryhodnost značek na trhu v České republice. Soutěž jasně poukázala na tržní změny v rámci nákupního chování, reagující na dění ve společnosti. Dotázáno bylo čtyři tisíce respondentů, kteří hodnotili téměř devět set značek z devadesáti kategorií nejrůznějších oblastí, jako jsou služby a instituce, poskytovatelé energií, prodejci drogerie, potraviny a mnoho dalších. V soutěži byly oceněny nové kategorie jako hračky, dámská hygiena, energetické nápoje, jazykové školy, vyhledavače práce nebo robotické vysavače, u kterých je zaznamenána rostoucí popularita. Organizátoři také reagovali na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, nově tak byly oceněny značky z kategorii betonové prvky, střešní krytiny, kotle a bojlery a další. Mezi nejsilnějšími značkami celého průzkumu zazněla jména jako Lego, Jar a IQOS. Skokanem roku, tedy značkou s největším meziročním nárůstem, se stala značka probiotik Biopron. Slavnostní vyhlášení Nejdůvěryhodnějších značek 2022 proběhlo v rámci galavečera 10. listopadu tohoto roku v Autoklubu České republiky v Praze.
„Čeští spotřebitelé hodnotili v nezávislém průzkumu v 90 kategoriích téměř 900 značek. Ty jsou nominovány automaticky na základě prodejů. To zaručuje, že oceněné značky jsou skutečně silné a důvěryhodné. A protože může v každé kategorii zvítězit pouze jedna značka, redesignovali jsme logo soutěže. Nově je jeho součástí symbol medaile s jedničkou,“ uvádí Lukáš Matějka, manažer marketingové skupiny pořádající společnosti Atoz Marketing Services. „Nejdůvěryhodnější značka zareagovala rovněž na převratné změny na trhu s energiemi a stavebninami, proto byly otevřeny nové kategorie typu Kamna a krby, Kotle a bojlery, Betonové prvky, Střešní krytiny či Fasádní systémy. Výsledky v těchto kategoriích mohou zákazníkům pomoci při výběru alternativního zdroje tepla před nadcházející topnou sezónou či při plánované rekonstrukci,“ dodává Lukáš Matějka.
Výsledky soutěže dále jednoznačně potvrdily strmý růst segmentu Q-commerce (Quick Commerce), tedy elektronický obchod s dodávkami v extrémně krátkém čase. A to jednoznačně díky pandemické době. V České republice se tento trend týká především dodávek jídla, postupně se k němu však přidávají oblasti dodávek elektroniky, léků nebo potravin a oblečení.
Období lockdownů zase přispělo k silnému nárůstu prodejů na trhu se stolními hrami a hračkami obecně. Proto byly otevřeny tři nové kategorie, jejichž výsledky mohou zákazníkům pomoci při výběru
spolehlivých výrobků nejen pro děti. V posledních letech vzrostla obliba i „srovnávání a porovnávání“. Proto je nová také kategorie Srovnávací portály pojištění. Další novou kategorií soutěže se staly Kondomy. Tady je jasné, že důvěra ve značku a s tím související kvalita výrobku je mimořádně důležitá. V online mapách převálcovaly zase české Mapy.cz všechny zahraniční poskytovatele. Třemi nejlepšími vítězi napříč celým výzkumem se staly značky Lego, Jar a IQOS.
Důvěryhodné značky potvrzují zajímavé změny v nákupním chování českých zákazníků
Výsledky programu potvrzují i data výzkumné agentury NielsenIQ, která sleduje změny v nákupním chování. Zákazníci si své nákupy plánují a promýšlejí v této náročné době ještě výrazněji než v loňském roce. I letos procento respondentů, deklarujících zájem o zdravý životní styl nekleslo pod 70%. Větší roli nyní hrají promoce. Citlivost na promoce se výrazně změnila, více nakupujících je v dnešní době ochotno nakupovat jiné než obvyklé značky, právě kvůli promoakcím. Před pandemií, v roce 2019 uvedlo 63% dotázaných že je promoce při nakupování ovlivňují, z letošního výzkumu Inflační studie vyplývá že již 77% dotázaných inklinuje k promočním akcím.
Již z průzkumu Inflace, který byl realizován v červenci 2022 vyplynulo, že čeští zákazníci změnili své nákupní zvyklosti. 29% z nich začalo nakupovat v obchodech, které nabízejí výrobky za nižší ceny.
Partneři programu Důvěryhodné značky 2022:
-
B2C mediální partneři:
-
tisk: Gurmet, Náš REGION, Innspirace, Mladý svět, Matka a dítě a tituly vydavatelství MAFRA
-
rádia: Evropa 2, Frekvence 1, Youradio news, rádio Zet
-
TV: pořad Všechno, co mám ráda
-
instore propagaci zajišťuje City Digital Media, Store Media a Moje Obrazovka
-
outdoorovou propagaci zajišťuje Bus TV
-
internetový portál JenŽeny.cz
-
B2B mediální partneři:
Zboží&Prodej, Pharma Profit, Media Guru -
Speciální partneři:
Emailkampane.cz, Nestlé Professional, Parilla sound, TEPfactor, WAU! Studio, Testuj.to a Aquapalace Hotel Prague, Eko-kom
Příloha:
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK PRODUKTŮ 2022:
KATEGORIE |
ZNAČKA |
VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
ALKOHOL |
BOŽKOV |
Stock Plzeň-Božkov |
AUTOKOSMETIKA |
SHERON |
DF Partner |
BALENÉ VODY |
MAGNESIA |
Mattoni 1873 |
BATERIE |
VARTA |
VARTA Consumer Czech |
BEZDÝMNÉ TABÁKOVÉ VÝROBKY |
IQOS |
Philip Morris ČR |
ČISTICÍ PROSTŘEDKY |
SAVO |
Unilever ČR |
ČOKOLÁDOVÉ CUKROVINKY |
LINDT |
Lindt & Sprüngli |
DÁMSKÁ HYGIENA |
ALWAYS |
Procter & Gamble Czech Republic |
DĚTSKÁ VÝŽIVA |
SUNAR |
Hero Czech |
DĚTSKÉ OBLEČENÍ |
LUPILU |
Lidl Česká republika |
ENERGETICKÉ NÁPOJE |
RED BULL |
Red Bull Česká Republika |
FUNKČNÍ NÁPOJE |
ISOSTAR |
Esatrade |
HRAČKY FIGURKY |
IGRÁČEK |
EFKO-karton |
KAMNA A KRBY |
ROMOTOP |
ROMOTOP |
KONDOMY |
DUREX |
Reckitt Benckiser (Czech Republic) |
KOŘENÍ |
VITANA |
Orkla Foods Česko a Slovensko |
KOTLE A BOJLERY |
DRAŽICE |
DRUŽSTEVNÍ ZÁVODY DRAŽICE-STROJÍRNA S.R.O. |
KRMIVA PRO KOČKY |
WHISKAS |
Mars Czech |
KRMIVA PRO PSY |
BRIT |
Vafo Praha |
MALÉ SPOTŘEBIČE |
ETA |
ETA |
MASO A UZENINY |
KOSTELECKÉ UZENINY |
Kostelecké uzeniny |
MOBÍLNÍ TELEFONY |
SAMSUNG |
Samsung Česká republika |
OSOBNÍ AUTOMOBILY |
ŠKODA |
Škoda Auto |
PIVO A PIVNÍ NÁPOJE |
PILSNER URQUELL |
Plzeňský Prazdroj |
PRACÍ PROSTŘEDKY |
ARIEL |
Procter & Gamble Czech Republic |
PRIVÁTNÍ ZNAČKY |
K-CLASSIC |
Kaufland Česká republika |
PROSTŘEDKY NA MYTÍ NÁDOBÍ |
JAR |
Procter & Gamble Czech Republic |
ROBOTICKÉ VYSAVAČE |
ROWENTA |
Groupe SEB Česká republika |
STAVEBNICE |
LEGO |
LEGO Trading |
STOLNÍ HRY |
ALBI |
ALBI Česká republika |
SYCENÉ NEALKO NÁPOJE |
KOFOLA |
Kofola ČeskoSlovensko |
TABÁKOVÉ VÝROBKY |
MARLBORO |
Philip Morris ČR |
TĚLOVÁ A KOUPELOVÁ KOSMETIKA |
NIVEA |
Beiersdorf |
VEGETARIÁNSKÉ A VEGANSKÉ POTRAVINY |
GARDEN GOURMET |
Nestlé Česko |
VÍNA |
TEMPLÁŘSKÉ SKLEPY ČEJKOVICE |
Templářské sklepy Čejkovice |
VLASOVÁ KOSMETIKA |
HEAD&SHOULDERS |
Procter & Gamble Czech Republic |
VODOVODNÍ BATERIE |
GROHE |
GROHE ČR |
ZAHRADNÍ TECHNIKA |
MOUNTFIELD |
Mountfield |
ŽVÝKAČKY |
ORBIT |
Mars Czech |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK OBCHODNÍKŮ 2022:
KATEGORIE |
ZNAČKA |
VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
ČERPACÍ STANICE |
Tank ONO |
Tank ONO |
E-SHOPY S POTRAVINAMI |
ROHLÍK.CZ |
Velká pecka |
HOBBYMARKETY |
OBI |
OBI |
PRODEJCI DROGERIE |
DM DROGERIE |
dm drogerie markt |
PRODEJCI ELEKTRA |
DATART |
HP Tronic Zlín |
PRODEJCI LÉČIV |
DR. MAX |
Česká Lékárna Holding |
PRODEJCI NÁBYTKU |
IKEA |
IKEA Česká republika |
PRODEJCI OBUVI |
DEICHMANN |
Deichmann-Obuv |
PRODEJCI ODĚVŮ |
H&M |
H&M Hennes & Mauritz CZ |
PRODEJCI POTRAVIN |
LIDL |
Lidl Česká republika |
PRODEJCI POTŘEB PRO ZVÍŘATA |
SUPER ZOO |
Plaček Pet Products |
PRODEJCI SPORTOVNÍHO VYBAVENÍ |
SPORTISIMO |
Sportisimo |
Q-COMMERCE |
DÁME JÍDLO |
Delivery Hero Czech Republic |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK SLUŽEB A INSTITUCÍ 2022:
KATEGORIE |
ZNAČKA |
VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
BALÍKOVÉ SLUŽBY |
ZÁSILKOVNA |
Zásilkovna |
BANKY |
ČESKÁ SPOŘITELNA |
Česká spořitelna |
CESTOVNÍ KANCELÁŘE A AGENTURY |
ČEDOK |
Čedok |
DODAVATELÉ ENERGIÍ |
SKUPINA ČEZ |
Skupina ČEZ |
JAZYKOVÉ ŠKOLY |
BRITISH COUNCIL |
BRITISH COUNCIL |
KLINIKY ESTETICKÉ MEDICÍNY |
MEDICOM CLINIC |
Medicom Clinic |
OČNÍ KLINIKY |
GEMINI |
Gemini oční klinika |
ONLINE MAPY |
MAPY.CZ |
Seznam.cz |
POJIŠŤOVNY |
GENERALI ČESKÁ POJIŠŤOVNA |
GENERALI ČESKÁ POJIŠŤOVNA |
POSKYTOVATELÉ DOPRAVNÍCH SLUŽEB |
ČESKÉ DRÁHY |
České dráhy |
POSKYTOVATELÉ NEBANKOVNÍCH PŮJČEK |
ZONKY.CZ |
Air Bank |
POSKYTOVATELÉ TELEFONNÍCH A INTERNETOVÝCH SLUŽEB |
T-MOBILE |
T-Mobile Czech Republic |
REALITNÍ KANCELÁŘE |
M&M REALITY |
M&M reality holding |
SÍTĚ KLINIK A AMBULANCÍ |
MEDICLINIC |
MediClinic |
SROVNÁVACÍ PORTÁLY POJIŠTĚNÍ |
SROVNEJTO.CZ |
Srovnejto.cz |
VYHLEDAVAČE PRÁCE |
JOBS.CZ |
LMC |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK LÉKÁRENSKÝCH PRODUKTŮ 2022:
KATEGORIE |
ZNAČKA |
VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
DERMOKOSMETIKA |
VICHY |
L’Oréal Česká republika |
KRÉMY PROTI OPRUZENINÁM |
SUDOCREM |
Teva Pharmaceuticals CR |
DĚTSKÉ MULTIVITAMÍNY |
RAKYTNÍČEK |
TEREZIA COMPANY |
DOPLŇKY STRAVY NA IMUNITU |
PREVENTAN |
Neuraxpharm Bohemia |
PROBIOTIKA |
BIOPRON |
Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA ALERGII |
ZYRTEC |
MagnaPharm |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST V KRKU |
STREPSILS |
Reckitt Benckiser (Czech Republic) |
PŘÍPRAVKY NA BOLEST ZAD, KLOUBŮ A SVALŮ |
VOLTAREN |
GlaxoSmithKline Consumer Healthcare Czech Republic |
PŘÍPRAVKY NA KAŠEL |
STOPTUSSIN |
Teva Pharmaceuticals CR |
PŘÍPRAVKY NA KLOUBY A KOSTI |
GS CONDRO |
GREEN-SWAN PHARMACEUTICALS CR |
PŘÍPRAVKY NA KVASINKOVÉ INFEKCE |
CANESTEN |
Bayer |
PŘÍPRAVKY NA MOČOVÉ ÚSTROJÍ |
URINAL |
Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA PÉČI O PROSTATU |
PROSTENAL |
Stada Pharma CZ |
PŘÍPRAVKY NA RÝMU |
OLYNTH |
Johnson & Johnson |
PŘÍPRAVKY NA TRÁVICÍ A ZAŽÍVACÍ PROBLÉMY |
ENDIARON |
SANOFI-AVENTIS, S.R.O. |
VETERINÁRNÍ PŘÍPRAVKY |
FORESTO |
Elanco Tiergesundheit AG Czech Republic |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA BOLEST |
IBALGIN |
SanoFI-AVENTIS, S.R.O. |
VOLNĚ PRODEJNÉ LÉKY NA CHŘIPKU A NACHLAZENÍ |
PARALEN GRIP |
SanoFI-AVENTIS, S.R.O. |
SEZNAM NEJDŮVĚRYHODNĚJŠÍCH ZNAČEK STAVEBNIN 2022:
KATEGORIE |
ZNAČKA |
VÝROBCE/DISTRIBUTOR |
BETONOVÉ PRVKY |
CS BETON |
CS-BETON |
FASÁDNÍ SYSTÉMY |
WEBER |
Saint-Gobain Construction Products CZ |
STŘEŠNÍ KRYTINY |
BMI BRAMAC |
BMI střešní a hydroizolační systémy |
ZDICÍ MATERIÁLY |
YTONG |
Xella CZ |
Další aktuální zajímavosti zde: www.duveryhodneznacky.cz
________________________________________________________________________________
Společnost Atoz Marketing Services se už od roku 1993 zabývá B2B komunikací v oblastech retailu, logistiky, obalového průmyslu a farmacie. Zahraniční i tuzemské průzkumy ukazují, že při nákupu hraje jednu z nejdůležitějších rolí důvěra ve značku, proto společnost Atoz Marketing Services organizuje nezávislý marketingový program Důvěryhodné značky. Letos probíhá už 8. ročník v ČR a 7. na Slovensku. Společnost od roku 2001 organizuje také program Volba spotřebitelů – Nejlepší novinka.