Žitavská úzkokolejka od dnešního dne jezdí opět po celé délce své tratě. Výluka kvůli opravě mostu přes řeku Mandavu je u konce.
Stavební firma Hentschke dokázala dodržet plán a navzdory záludnostem, které na ni při rekonstrukci památkově chráněného mostu čekaly se povedlo zprovoznit most pro železniční dopravu v rekordním čase pěti měsíců.
Most Prince Friedricha Augusta přes řeku Mandavu, postavený na konci 19. století, je zcela mimořádnou technickou památkou, protíná se na něm totiž úzkokolejná železniční trať se silnicí. Křížení úzkokolejné trati a vozovky na mostě je raritou v evropském a pravděpodobně i světovém měřítku. Silniční část mostu a kompletní dokončení stavby proběhne v září tohoto roku.
Dnes (1. 7. 2022) po mostě přejel první vlak a to za doprovodu hasičů ze Žitavy a Oybína, kteří vytvořili vodní slavobránu. Na místo dorazily desítky železničních fanoušků, aby si tento moment nenechaly ujít.
Žitavská úzkokolejka je v provozu od roku 1890 a jako jedna z mála nabízí dodnes každodenní svezení úzkokolejhnými parními vlaky v běžném provozu podle jízdního řádu. Na šestnáctikilometrové trati lze v historických vozidlech dojet z města Žitava (Zittau) do Žitavských hor – obce Oybín nebo Jonsdorf. Mezi oblíbené atrakce patří například jízda v otevřených vagónech za pěkného počasí, hudební vlaky každou druhou neděli v měsíci od května do září, nebo společný výjezd dvou vlaků v nádraží Bertsdorf, který lze zažít i několikrát za den. Oblíbené jsou i tématické vlaky, které jezdí o víkendu anebo při zvláštních příležitostech. Pro české zájemce o svezení v nostalgickém vláčku je atraktivní využít jízdenku Euro-Nisa zakoupenou už v ČR. Na úzkokolejce se pak doplácí jen „parní“ příplatek 5,- € za osobu. V roce 2019 Žitavská úzkokolejka přepravila rekordních 250 tisíc cestujících, z toho je zhruba jedna třetina z České republiky.
Ingo Neidhard – jednatel dopravní společnosti SOEG Zittau
v.z.
Petr Kumpfe
+420 731 331 850