Aliyyah Koloc si poradila i se zastíněnými dunami, Valtr se vysuší na sluníčku
Už podruhé se posádky týmu Buggyra ZM Racing vrhly na Rally Dakar do maratonské etapy. Navíc dneska v bivaku neměly vůbec žádnou technickou podporu, veškerou údržbu na svých vozech museli po souboji se záludnou pouští Empty Quarter udělat jezdci a navigátoři (v případě kamionů i palubní mechanici) sami. Debutantka Aliyyah Koloc si dnes dojela pro svůj druhý nejlepší etapový výsledek na premiérovém Dakaru: v kategorii T3 – Lehké prototypy byla 13. a celkově jí patří 32. pozice. Josef Macháček obsadil v etapě 16. místo, průběžně je stále jedenáctý. Po dnešní páté pozici se Jaroslav Valtr mezi piloty kamionů posunul už na čtvrté místo. Martin Šoltys je šestý, dnes zaznamenal sedmý nejlepší čas. Róbert Kasák se v denním žebříčku objevil na 18. pozice, průběžně je už patnáctý. Radovan Kazarka v kategorii Dakar Classic už svoji druhou maratonskou etapu dnes ukončil. Poté, co musel svoji Tatru vykopat ven, byl ve své kategorii klasifikován na 3. místě, celkově je také třetí. Aliyyah Koloc i dnes potvrdila, že to v dunách umí. Nástrahy čtvrté největší pouště světa zvládá bravurně. „Některé duny byly velmi náročné. Řada aut se zasekla, ale naštěstí my ne. Takovým problémům se nám podařilo vyhnout. Na trati byly části, kde jsme kvůli stínu skoro nic neviděli. Ale zvládli jsme to. Dnešní den jsem si moc užila. S Can-Amem nebyly žádné problémy, takže na opravu nemám nic zásadního. Už se těším na zítřejší druhou část maratonské etapy,“ uvedla 18letá dívka, která jede svůj vůbec první Dakar. To Josef Macháček už patří mezi dakarský inventář. Přesto ho dnešní duny lehce zaskočily. „Bylo to trošku překvapení. Mysleli jsme, že dny budou stejné jako včera. Byly suché, ale poměrně zrádné. Sjezdy byly prudké. Duny tvořily často krátké zuby, kde se muselo dávat pozor na to, aby člověk neudělal chybu,“ vysvětlil druhý pilot týmu Buggyra ZM Academy. Ani Jaroslav Valtr v náročných dunách svoji Tatru nezakopal. Naopak potvrdil, že letos patří mezi nejlepší dakarské závodníky v kamionu. „Dneska to byly duny, duny, duny. Sem tam nějaký přejezd v soliskách. Naštěstí byla tvrdá, takže nikdo nemusel kopat. Pro mě to byla taková upracovaná etapa, protože člověk musí dát na auto velký pozor a dávat pozor kam se zhoupne, kam chce lehnout. Ale myslím, že jsme si vedli celkem dobře. Auto máme v pohodě. Na levém předku máme nějakou bouli, takže budeme měnit pneumatiku. Jinak nás čeká běžná údržba, zkontrolujeme olej a podobné věci,“ řekl pilot týmu Tatra Buggyra ZM Racing, který kočíruje Tatru Phoenix. Časný příjezd do provizorního bivaku po první části maratonské etapy Valtra potěšil. „Na sluníčku se pěkně vysušíme. Jsem durch mokrej a zpocenenej. Příjemné fouká, svítí sluníčko, je teplo. Je příjemné přijet dřív než za tmy,“ dodal. Jeho týmový kolega Martin Šoltys na příkrých dunách litoval kolegy v osobních autech. „Etapa byla dobrá, byla dlouhá a těžká. Čekalo nás hodně dun. Dneska je to velké pohřebiště, viděl jsem hodně popadaných aut. S výjezdy na dunu měly osobáky problém. Nás zásadní potíže nepotkaly. Uděláme běžnou údržbu, vyfoukáme filtry, zkontrolujeme a případně doplníme oleje a zítra můžeme pokračovat,“ prohlásil pilot Tatry 815. „Tenhle Dakar jsem v pohodě. Nejsem unavený, byl jsem na takovou zátěž připravený psychicky i fyzicky. Doufám, že ty zbývající tři dny v pohodě přežijeme.,“ popsal Martin Šoltys svoje momentální rozpoložení. Na rozdíl od ostatních má Dakar Classic svoji druhou porci maratonských etap za sebou. „Jedna měla rychlejší profil. Ta byla v pohodě, skončili jsme třetí. Dneska jsme se konečně dostali do dun. Po jednom skoku na takovém převisu jsme zjistili, na co s sebou vozíme lopaty a plechy pod kola. Dvě hodiny jsme si zacvičili spartakiádu. Pak všily dva kamiony, které nás vyhrabaly. Celé to místo pak pořadatelé zavřeli, protože bylo nebezpečné. Potom už přišly duny, tam jsme sbírali waypointy a docela to šlo,“ uvedl Radovan Kazarka pilotující Tatru Puma.